آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

متاسفانه یکی از شایع ترین علل ناباروری در مردان بیماری واریکوسل می باشدو این بیماری در اغلب موارد بدون علامت می باشد و هیچ نشانه ای ندارد و بندرت می تواند ایجاد درد کند. این بیماری معمولا پس از بلوغ و یا در زمان بلوغ اتفاق می افتد و در ورید بیضه چپ نسبت به بیضه راست بیشتر مشاهده می شود. خوشبختانه به آسانی این بیماری تشخیص داده می شود و در صورت نیاز می توان آن را با جراحی درمان کرد.

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

عوارض بیماری واریکوسل

• واریکوسل شایع ترین علت کاهش تولید اسپرم و کیفیت آن می باشد.
  • کاهش حرکت اسپرم ها
  • تحلیل بیضه ها
  • بزرگ شدن وریدهای اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • تغییر شکل ظاهری بیضه ها
  • عدم تقارن بیضه ها
  • کوچک شدن سایز بیضه ها
  • نرم شدن قوام بیضه
  • احساس درد در بیضه ها ( احساس درد در بیضه ها با استراحت بهبود پیدا می کند و فعالیت های شدید و سنگین و ایستادن به مدت طولانی موجب تشدید آن می گردد)

علت ایجاد بیماری واریکوسل

وایکوسل بدلیل نارسایی دریچه های وریدی و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه ها رخ می دهد که شیوع این بیماری در ورید بیضه چپ نسبت به بیضه راست بسیار بیشتر است که به مرور زمان و در صورتی که درمان واریکوسل به موقع صورت نگیرد ممکن است واریکوسل‌ها بزرگ‌تر و چشمگیر‌تر شوند.

واریکوسل چگونه باعث ناباروری می شود؟

در حال حاضر مشخص نیست که این بیماری چگونه باعث ناباروری می شود اما برخی از متخصصان متعقدند بیماری واریکوسل موجب می شود جریان عادی خون در وریدی های بیضه مسدود شود و درنتیجه وریدهای بیضه که خون را در شریان بیضه سرد می کنند در هنگام مسدود شدن باعث افزایش بیش از حد درجه حرارت بیضه‌ها می شوند که بر هم خوردن این درجه حرارت بر تولید اسپرم تاثیر می گذارد.

برای درمان واریکوسل روش های درمانی بسیاری مانند درمان واریکوسل با جراحی اینگوینال، درمان واریکوسل با جراحی لاپاروسکوپ، درمان واریکوسل با جراحی اینگوینال و درمان واریکوسل با آموبیزاسیون مطرح شده است که برای دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر در خصوص درمان واریکوسل می توانید به مقاله درمان واریکوسل مراجعه نمایید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر مریم تراب پرهیز