اینستاگرام

[ratemypost]
اختلالات ادرار کردن در کودکان

آنچه می خوانید...

تاخیر در بلوغ مثانه و باقی ماندن انقباضات مهار نشده در سنین بالاتر باعث ایجاد مثانه ناپایدار و علائم ادراری در اطفال می شود. مثانه ناپایدار شایع ترین اختلال ادراری غیر نروژنیک در اطفال است. اگر شدت انقباض کم باشد بی اختیاری ادراری و علائم تحریکی ادرار به شکل احساس فوریت ادرار مشخص می شود .

اختلالات ادرار کردن در کودکان

این بیماران به شکل تیپیک در زمان احساس ادرار حالت چمباتمه زده گرفته و پاهای خود را به هم می چسبانند. در صورت عدم انقباض اسفنکتر، بیمار بی اختیاری از نوع urge داشته و هیچ آسیبی به سیستم ادراری وارد نخواهد شد، در ارزیابی این بیماران اغلب نیازی به یورودینامیک نبوده و درمان براساس یافته های سونوگرافی و VCUG انجام می شود. یورودینامیک برای موارید که به درمان پاسخ نمی دهد انجام می گیرد. این بیماری موقت بوده و به تدریج با بلوغ بیمار انقباضات مهار نشده برطرف خواهد شد. لذا درمان های تهاجمی توصیه نمی شود.

سندرم مثانه تنبل یا کودکی که دیر به دیر ادرار می کند

بعضی از بچه ها به علل مختلف روزی دو بار و به ندرت یک بار ادرار می کنند و در دخترها خیلی شایع تر است. به تدریج مثانه بزرگ تر شده و دیرتر منقبض می شود و احساس ادرار دیرتر پیدا می شود این بیماران با بی اختیاری، عفونت ادراری و در موارد شدید احتباس ادراری مراجعه می کنند. این بیماران اغلب یبوست و گاه احتباس مدفوع هم هستند.

مهم ترین وسیله برای رسیدن به تشخیص، شرح حال و تاریخچه خوب است. در سیستوگرافی مثانه بزرگ نسبت به سن دیده می شود که جدار آن صاف و برگشت ادرار در کار نیست. برای درمان این عارضه باید عادت غلط را از ذهن کودک خارج نمود. کودک باید طبق یک برنامه دقیق به دستشویی برود و برای تخلیه کامل مثانه باید تشویق شود.

مثانه نوروژنیک غیر عصبی یا سندرم هینمن

یک اختلال اکتسابی یا اختلال در یادگیری است کودک دائم اسفنکتر خود را در حال انقباض نگه می دارد (به خصوص هنگام ادرار) و یک انسداد نسبی مزمن در راه خروج ادرار ایجاد می شود در پرسش دقیق معمولا مشکلات خانوادگی، خود را نشان می دهد این بیماران با علائم بی اختیاری فوریتی، بی اختیاری روزانه، قطره قطره آمدن ادرار، عفونت ادراری مراجعه می کنند. اغلب دچار عفونت ادراری مکرر هستند.

در بررسی رادیولوژیک، علائم پیشرفته (شبیه مثانه اسپاستیک شدید) دیده شده و در 50% موارد برگشت ادرار نیز مشاهده می شود. عکس ساده شکم، اتساع روده ها به علت یبوست مزمن را نشان می دهد.

کلیه علائم اورودینامیک بدترین شکل مثانه عصبی (مثانه هیپرتونیک به همراه اسفنکتر اسپایتیک ناهماهنگ) دیده می شود. در تمام این بیماران باید تست اورودینامیک انجام شود. وجود انقباضات مهار نشده مثانه و دیس سیرژی اسفنکتر و دترسور در نبود اختلالات آناتومیک و نورولوژیک دلیل قوی به نفع سندرم هینمن است.

درمان متمرکز بر تقویت و اصلاح تخلیه ادرار و مدفوع، برطرف کردن مشکلات و فشارهای روانی موجود در خانواده، یاد دادن بچه به شل کردن اسفنکتر موقع ادرار کردن و تخلیه صحیح مدفوع است.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.