اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یک توده خوشخیم و بدون درد می باشد که بروی مجرای انتقال اسپرم ( اپیدیدیم ) ایجاد می شود . اسپرماتوسل تا زمانی که پیشرفت نکند و منجربه درد و ناراحتی نشود نیاز به درمان ندارد

اسپرماتوسل

علائم اسپرماتوسل

اسپرماتوسل علائم خاصی ندارد ولی اما اگر پیشرفت کند و بزرگ شود می تواند باعث بروز علائمی مانند احساس سنگینی و درد در بیضه و احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه شود.

علل اسپرماتوسل

علت بروز این بیماری با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه هم اکنون نامشخص می باشد . انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم می تواند یکی از علل های ایجاد توده بیضه باشد . وارد کردن ضربه می تواند در انسداد این لوله ها تاثیر گذار باشند .

زمان مراجعه به پزشک چه موقعی می باشد ؟

زمانی که در بیضه خود توده ای را احساس کردید حتما به یک متخصص ارولوژی مراجعه نمایید، در یک معاینه معمولی توسط پزشک اسپرماتوسل تشخیص داده می شود . در صورتی که درد یا تورمی را در بیضه خود احساس نمودید نسبت به آن بی توجه نباشید شاید نشانه ای از یک بیماری خاص باشد .

تشخیص اسپرماتوسل

تشخیص اسپرماتوسل نیاز به معاینه دقیق توسط یه متخصص ارولوژی دارد، پزشک بررسی های لازم را انجام می دهد ممکن است در هنگام معاینه کمی احساس درد و نارحتی داشته باشید . برای تشخیص اسپرماتوسل روش هایی در نظر گرفته می شود که عبارتند از :

سونگرافی، یکی از راه های تشخیص اسپرماتوسل سونگرافی می باشد در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا می توان در صورت وجود توده در بیضه آن را تشخیص داد .

یکی دیگر از روش ها تشخیص اسپرماتوسل عبور دادن نور می باشد در این روش تشخیصی پزشک نور را از توده عبور می دهد در صورتی که توده توپر باشد نور عبور نمی کند .

عوارض اسپرماتوسل

در صورتی که اسپرماتوسل پیشرفت کند و بزرگ شود موجب ناراحتی و درد می شود که در این صورت نیاز به جراحی می باشد تا توده بیضه برداشته شود . در این جراحی ممکن است اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم دچار آسیب دیدگی شود . ممکن است بعد از جراحی، اسپرماتوسل دو مرتبه عود کند که بروز این عارضه نادر می باشد .