انسداد دستگاه ادراری

انسداد دستگاه ادراری (Urinary Tract Obstruction) یک علت بالقوه برشگت پذیر نارسایی کلیه است که باید در تمام مواردی که نارسایی مزمن کلیه به طور حاد یا ناگهانی بدتر می شود، در نظر گرفته شود . پیامدهای UTO به مدت، شدت و محل انسداد و یک طرفه یا دو طرفه بودن آن بستگی دارد . UTO در زنان (تومور لگنی)، مردان پیر (بیماری پروستات)، دیابت (نکروز پاپیلاری)، مبتلایان به بیماری های نورولوژیک (آسیب نخاع، اسکلروز مولتیپل، مثانه ی نوروژنیک)، لنفادنوپاتی یا فیبروز خلف صفاقی، ریفلاکس مثانه به حالب (VUR)، نفرولیتیاز یا دیگر علل احتباس عملی ادرار (مثل داروهای آنتی کولینرژیک) شایعتر است .

انسداد دستگاه ادراری

درد ممکن است در بعضی از موارد UTO بروز کند مثل انسداد ناشی از سنگ ولی علامت شایعی نیست . در مردان غالبا سابقه ی پروستاتیسم وجود دارد . در معاینه ی فیزیکی ممکن است مثانه ی بزرگ را با دق تشخیص داد . هیپرتروفی پروستات را می توان با DER (معاینه ی انگشتی رکتوم) و توده ی رکتال یا پلویک را در زنان می توان با BME (معاینه ی دو انگشتی) مشخص کرد .

اوروپاتی انسدادی را باید در تمام بیماران با کاهش یا فقدان برون ده ادراری (اولیگوری یا آنوری) یا ناراسایی کلیوی بدون تجویز در نظر گرفت . شرح حال ممکن است علائم BPH، بدخیمی سابق یا سنگ ادرار را نشان دهد .

اغلب موارد انسداد را می توان تصحیح کرد . تشخیص و درمان زودرس از آسیب برگشت ناپذیر کلیه جلوگیری می کند .

آنالیز ادرار (U/A)، الکترولیت های سرم، BUN و کرآتینین را باید انجام داد . عفونت همراه با انسداد یک اورژانس است و باید فورا ارزیابی و درمان گردد .

دکتر مریم تراب پرهیز متخصص ارولوژی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

برای ارزیابی اولیگوری یا آنوری (نارسایی غیرمنتظره ی کلیه) مشکوک به انسداد ابتدا باید یک کاتتر مثانه قرار داد .

1. اگر دیورز برقرار گردد، انسداد زیر گردن مثانه مطرح است .
  2. اگر دیورز برقرار نگردد، سونوگرافی انجام می شود .

اگر هیدرونفروز وجود نداشته باشد، Work Up بیشتری برای انسداد لازم نیست .

اگر هیدرونفروز وجود داشته باشد، انسداد در بالای گردن مثانه مطرح است . در این صورت با CT می توان سطح و میزان انسداد را معین کرد .

درمان انسداد دستگاه ادراری

1. در اغلب موارد می توان انسداد را برطرف کرد ولی تاخیر در درمان ممکن است منجر به آسیب کلیوی غیر قابل برگشت گردد .
  2. درمان عبارتست از برطرف کردن انسداد با جراحی، دستکاری (آندوسکوپی، لیتوتریپسی) یا دارو درمانی (هورمون تراپی در سرطان پروستات) .
  3. در ناژ فوری در هیدرونفروز در صورتی اندیکاسیون دارد که عمل کلیه ها در معرض خطر، UTI مقاوم یا درد قابل ملاحظه باشد .
  4. درمان شدید UTI و نارسایی کلیوی، ضروری است .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص اورولوژی خانم مراجعه نمایید.