بیماری های بیضه

بیضه، غده جنسی در دستگاه تناسلی مردان می باشد. بیضه از یک گروه از لوله های اسپرمی ساخته شده است که به نوبه خود منجر به ترشح مایع منی از سلول ها می شود.

بیضه ها خارج از حفره بدن قرار دارند، و به منظورعملکرد بهتر باید، دمای طبیعی آن پایین تر از دمای نرمال بدن باشد. وظیفه اصلی بیضه ها، ساخت اسپرم و تولید هورمون اندوکرین یا تستوسترون می باشد.

تورم بیضه

باید گفت که بیضه ها نیز دچار صدمه یا آسیب می شوند، و در معرض برخی از بیماری ها قرار می گیرند. که باید زود درمان شود، زیرا عوارض جانبی متفاوتی را نمایان می کنند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

التهاب یا اپیدیدیم دربیضه ها

پیچ خوردگی و التهاب تحت عوامل گوناگونی در بیضه ها رخ می دهد، که قابل درمان می باشد و خطری برای بیمار به همراه ندارد.

بیضه نزول نکرده یا نهفته در شکم

به عمل جراحی که به منظور پایین آوردن و یا خارج نمودن بیضه انجام می شود، ارکیدوپکسی می گویند.

سرطان بیضه

این نوع سرطان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول های بیمار و سرطانی می باشد، که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل در مان می باشد، اما در حالت پیشرفته، به منظور درمان اقدام به برداشتن بیضه سرطانی می کنند. این نوع سرطان، علائم حادی به همراه دارد، از جمله: تغییر اندازه بیضه مانند دیستروفی( نوعی بیماری عضلانی مادرزادی)، سنگین شدن اسکروتوم (نوعی توده در بیضه ها) و وجود درد در آن.

مهم ترین علل ابتلا به سرطان، عوامل ژنتیکی و یا وراثتی می باشد.

ورم بیضه

نوعی بیماری است که به دنبال پیچ خوردگی بیضه درطناب اسپرماتیک رخ می دهد، و منجر به کم شدن ایسکمی و خون در بیضه می شود و اغلب اوقات توسط جراحی درمان می شود. این عارضه بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد. عوارض جانبی مانند: احساس درد در زیر شکم ، تورم، قرمز شدن بیضه ها، تهوع و استفراغ را ایجاد می کند.

بیماری واریکوسل

نوعی بیماری شایع در مردان است و باعث بزرگ شدن سیاهرگ های بیضه می شود. در صورت تاخیر در درمان آن، ازعلل مهم ناباروری به حساب می آید. درمان این بیماری با جراحی و کوچک نمودن رگ های بزرگ بیضه صورت می گیرد.

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات