بی اختیاری و تکرر ادرار

تکرر ادرار (Frequency) به افزایش دفعات ادرار کردن گفته می شود ولی هر دفعه فقط مقدار کمی ادرار خارج می شود . باید تکرر ادرار از افزایش کمیت ادرار (پلی اوری) افتراق داده شود . در افزایش کمیت ادرار، بیمار مکررا ً ادرار می کند ولی مقدار زیادی ادرار هر دفعه خراج می شود . تکرر ادرار دلالت بر بیماری در دستگاه ادراری تحتانی یعنی مثانه، پروستات و مجرای ادرار دارد .

بی اختیاری و تکرر ادرار

علل شایع تکرر ادرار

علل شایع تکرر ادرار و علائم بارز آن ها عبارتند از:

بزرگی پروستات

مردان بیش از 50 سال، ادرار کردن سخت و آهسته، درد در بخش تحتانی شکم یا پشت، بزرگی پروستات و عدم تندرنس آن در معاینه ی مقعدی، گاه انسداد ادرار (درد زیاد و توده ی تندر و مدور در بخش تحتانی میانی شکم و مثانه ی بسیار پر)، گاه خون در ادرار، نیازمند به جراحی

التهاب پروستات

در مردان در هر سن و سال، درد در بخش تحتانی شکم یا پشت یا میاندوراه (پرینه)، تندرنس بسیار پروستات در معاینه ی مقعدی، غالبا بزرگی پروستات، گاه تب و گاه ادرار کردن سخت، گاه درد در ادرار کردن، گاه خون در ادرار

تنگی مجرای ادرار

ناشی از بافت اسکار در مجرای ادرار (که باعث تنگی بیش از حد مجرای ادرار در هر سن و سالی می گردد)، غالبا سابقه ی سوزاک یا آسیب به مجرای ادرار، ادرار کردن سخت، عدم بزرگی و عدم تندرنس پروستات، گاه انسداد کامل ادرار (توده ی تندر و مدور در بخش تحتانی میانی شکم و مثانه ی بسیار پر)، گاه وجود یک یا چند فیستول ادراری در میاندوراه یا نشانه های عفونت در میاندوراه (تورم و تندرنس)، نیازمند جراحی

عفونت مثانه

درد موقعی ادرار کردن، تندرنس در بخش تحتانی میانی شکم، گاه تب، WBC و گاه RBC در ادرار

بیلارزیاز

درد در موقع ادرار کردن، تمایل به ادرار کردن حتی با مثانه ی خالی، غالبا خون در ادرار، تخم های شیستوزما هماتوبیوم در ادرار

حاملگی

به علت فشار رحم بزرگ بر روی مثانه، بدون درد در موقع ادرار کردن، بدون WBC یا RBC در ادرار، توده ی نرم و مدور در بخش تحتانی میانی شکم (تیپیک حاملگی)

دکتر مریم تراب پرهیز متخصص ارولوژی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار (Urinary Incontinence) عبارتست از ادرار کردن (خیس کردن) بی اختیار . این بیماری می تواند در هر سنی بروز کند، ولی در میان پیران و زنان شایعتر است . حدود 30 درصد از زنان سالخورده و 15 درصد از مردان سالخورده دچار UI می شوند .

بی اختیاری ادراری کیفیت زندگی را به مقدار زیادی کاهش می دهد، زیرا باعث شرمندگی، بیزاری دیگران، گوشه گیری و افسردگی می شود . به علاوه در بیماران ناتوان و وابسته به بستر، تحریک ادرار باعث زخم فشاری می گردد . سالخوردگانی که به بی اختیاری فوری ادرار مبتلا هستند، در معرض خطر افتادن و شکستگی می باشند .

انواع بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار عبارتند از:

• بی اختیاری فوری
  • بی اختیاری استرسی
  • بی اختیاری سرریز
  • بی اختیاری عملی
  • بی اختیاری مختلط

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص اورولوژی خانم مراجعه نمایید.