تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است که در اثر آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) بوجود می‌آید که به صورت زخم و تاول هایی بروی پوست ظاهر می شود. تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس هرپس سیمپلکس)این ویروس  از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود (.و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شود، بروز علائم این بیماری معمولا 4 تا 7 روز بعد از ارتباط برقرار کردن با فرد حامل ویروس یا ترشحات حاوی ویروس است. شایع ترین علامت بیماری تبخال تناسلی، ابتدا پیدایش تاول های کوچک در ناحیه تناسلی است که این تاول ها بعدا پاره می شوند وزخم های دردناکی را در ناحیه تناسلی ایجاد می کنند. در این بیماری برخی از افراد ممکن است فقط ضایعاتی قرمز رنگ و برجسته پیدا کنند. در خانم ها اولین محل تظاهر تبخال تناسلی، دهانه رحم و واژن است و پس از عود زخم ها در پوست اطراف مقعد، پاها و باسن ایجاد می شود.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

• زمانی که در برخی از افراد دفع ادرار همراه با درد باشد.
  •  افراد در ناحیه مبتلا احساس خارش، ضربان یا سوزش دارند.
  • در خانم‌ها ممکن است ترشحات واژن هم مشاهده شود.
  • ممکن است برخی از افراد دردهایی در لگن یا پاها داشته باشند.

درمان تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی معمولا بصورت خوراکی است. پس از انجام معاینه و بررسی های ضروری توسط پزشک این بیماری را می توان با داروهای ضد ویروس موجود درمان کرد. برای درد ناشی از تبخال استفاده از مسکنهایی مثل استامینوفن و آسپرین موثر است. کمپرس با سرم نمکی به پاکیزه نگه داشتن تاول ها و تسکین درد آن ها کمک می کند.

برای درمان این بیماری داروی آسیکلوویرکه به صورت موضعی یا خوراکی مورده استفاده قرار می گیرد برای کاهش شدت علائم در عفونتهای اولیه و ثانویه مؤثر است و زمانی که برای پیشگیری مصرف شود میزان عود را کاهش می دهد، این دارو توسط پزشک تجویز می شود.

عوارض بیماری تبخال تناسلی

در برخی از افراد به دلیل انتشارویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به دستگاه عصبی علائمی همچون سردرد، استفراغ، تب و سفتی گردن 3 تا 12 روز بعد از ضایعات تناسلی ایجاد می‌شود. همچنین از عوارض این بیماری می توان به سوزش ادرار، همراه با ترشحات آبکی شفاف اشاره کرد.

پیشگیری از تبخال تناسلی

بدلیل اینکه هنوز واکسنی برای بیماری تبخال تناسلی وجود ندارد بیشترین تاکیدها بروی پیشگیری از مبتلا شدن به آن است.

• اجتناب از تماس های جنسی پرخطر و مشکوک
  • اجتناب از داشتن شرکای جنسی متعدد
  • استفاده از کاندوم در حین تماس جنسی
  • اجتناب از تماس جنسی هنگام فعال بودن ضایعات

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر تراب پرهیز

برای تمامی خوانندگان و همراهان عزیز آرزوی سلامتی را آرزومندیم .

خانم دکتر تراب پرهیز جراحی زیبایی واژن ، درمان بی اختیاری ادرار و… را نیز انجام می دهند .

راه های ارتباطی دکتر مریم تراب پرهیز

شماره های تماس:02188775457