تشخیص پروستات

آیا بیماری پروستات را می شناسید؟

آیا می دانید افراد زیادی در خطر سرطان پروستات هستند؟

بالا بردن سطح آگاهی در پیشگیریو درمان بیماری بسیار موثر است. در این بخش به توضیح بیشتر بیماری پروستات پرداخته شده و راه های تشخیص آن در دو بخش به طور کامل توضیح داده می شود.

پروستات

مردان زیر 30 سال احتیاجی به معاینه منظم پروستات ندارند ، مگر اینکه سرطان پروستات در خانواده فرد وجود داشته باشد . دلیل دیگر معاینه پروستات ، التهاب آن می باشد. ولی آقایان 40 تا 45 ساله ، باید سالانه به دکتر مراجعه نموده و پروستات آن ها معاینه شود .

پروستات

تشخیص بیماری پروستات

تشخیص پروستات از راه هی مختلف امکان پذیر است که در ادامه به بخشی از آن می پردازیم .

تجزیه ادرار

ادرار معمولی ، مایعی شفاف به رنگ زرد مایل به سفید است. این مایع بدون بو و مواد اضافی است . تعدا کمی سلول های سفید و مقدار خیلی کمی پروتئین دارد . مواد اضافی مثل مواد مضر یا برخی دارو ها که توسط کلیه ها دفع می شوند ، می توانند باعث پر رنگ شدن ادرار و بوی زننده آن شوند ، همچنین کم نوشیدن آب باعث تغلیظ ادرار و پر رنگ شدن آن می شود. برای رفع این مساله نوشیدن آب تا 8 لیوان در روز پیشنهاد شده است .

اگر گلبول های سفید موجود در ادرار از حد طبیعی بیشتر باشد، نشانه وجود عفونت در سیستم ادرار می باشد که منشاء آن می تواند در کلیه، مثانه یا غده پروستات باشد . معمولا گلبول های قرمز نباید در ادرار دیده شوند، چنانچه گلبول های قرمز دیده شود ، می تواند نتیجه ی تورم پروستات ، مثانه ، مجرای ادرار، سنگ کلیه، عفونت پروسات، وجود تومور در پیشابراه، سرطان پروستات و یا جراحت در مسیر ادرار باشد . دفع پروتئین در ادرار نشانه یک مشکل کلیوی مثل التهاب ، عفونت و یا دیابت مزمن است . تکرار ادرار که معمولا در اثر بزرگی خوش خیم پروستات است ، نیز می تواند در نتیجه بیماری قند باشد .

دکتر مریم تراب پرهیز بهترین جراح زیبایی زنان  با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز، به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

تشخیص بیماری پروستات از طریق معاینه انگشتی

ساده ترین راه تشخیص بیماری های پروستات ، معاینه آن با استفاده از انگشت در مطب می باشد . پزشک دستکش پوشیده و با وارد کردن انگشت از طریق مقعد ، پروستات را لمس کرده و شدت بزرگ شدن آن را تخمین می زند . البته این روش تشخیص بیماری چندان طرفدار ندارد و آقایان حساس مثبتی نسبت به این معاینه ندارند .

اگر در موقع لمس غده پروستات توسط پزشک ، بیمار دچار درد و حساسیت شدید شود ، می تواند آثار احتمالی التهاب پروستات باشد . بزرگی پروستات می تواند بزرگی خوش خیم پروستات باشد. سرطان پروستات نیز از طریق معاینه با انگشت تا حدودی قابل تشخیص است ، زیرا قسمت سرطانی پروستات معمولا در بیرون غده قرار می گیرد و پزشک می تواند آن را لمس کند . در این حالت ، اطراف غده پروستات توده های جدید و سفتی احساس می شود و یا روی پروستات تعداد زیادی توده با انگشت لمس می شود .

پس از لمس پروستات، پزشک با فشار دادن غده پروستات ترشحات داخلی آن را به داخل مجرای ادرار تخلیه می کند و ماده مزبور قابل تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه می باشد .

معاینه انگشتی در تشخیص بیماری پروستات همیشه مورد بحث جوامع علمی بوده است و انجمن متخصصان اورولوژی آمریکا سن 40 سالگی را برای معاینه مقعدی پروستات پیشنهاد می کند .

آزمایش خون ، سونوگرافی و تکه برداری نیز از دیگر راه های تشخیص پروستات می باشد .

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید .

ده + هفده =