تومور حالب

کلیه بوسیله حالب به مثانه متصل می شود ممکن است بافت های این قسمت از بدن درگیر سرطان شود که در ذیل به علائم این بیماری اشاره شده است و توضیحاتی در رابطه با روش های درمانی آن داده شده است.

تومور حالب

دلایل سرطان حالب

مصرف دخانیات

استفاده از مسکن های خاص بصورت نا به جا و طولانی مدت

برخی از مشاغل که با مواد شیمیایی خاص و رنگ ها در ارتباط هستند.

علائم سرطان حالب

شاید در مراحل اولیه تومور حالب، هیچ نشانه ای مشاهده نشود در زیر به برخی از علائم این بیماری اشاره شده است:

• مشاهده خون در ادرار
  • احساس درد در پشت
  • احساس خستگی فوق العاده
  • کاهش وزن بی علت

تشخیص سرطان حالب

برای تشخیص سرطان حالب روش های زیر ارائه شده است:

معاینه بدنی

در ابتدا معاینات و بررسی های لازم توسط پزشک صورت می گیرد و در صورتی که در این معاینات توده یا هر چیز دیگری که غیر عادی بنطر برسد مورد بررسی قرار می گیرد.

آندوسکوپی حالب

در این روش تشخیصی با استفاده از یک لوله باریکی که دارای منبع نور و عدسی است داخل حالب توسط نمایشگر کامپیوتر در معرض دید پزشک قرار گرفته می شود این لوله باریک از طریق پیشابراه وارد حالب می شود . در صورت نیاز با استفاده از این روش نمونه برداری از بافت انجام می شود.

سیتولوژی ادرار

آزمایش ادرار گرفته شده از بیمار برای وارسی سلول های غیر طبیعی توسط میکروسکوپ مورد معاینه و بررسی قرار گرفته می شود . این امکان وجود دارد که سلول های سرطانی در سرطان مثانه، کلیه یا حالب در داخل ادرار ریخته شوند و با استفاده از این روش در این حالت به راحتی می توان این سرطان را تشخیص داد.

سی تی اسکن

در این روش تشخیصی از نواحی داخل بدن از زوایای مختلف تصاویری گرفته می شود تا در صورت مشاهده توده ای بررسی های لازم صورت گیرد.

تصویر برداری کلیه

در این روش تشخیصی با استفاده از اشعه x از کلیه، مثانه و حالب عکسبرداری های لازم صورت می گیرد.

درمان سرطان حالب

در مواردی که تومور پیشرفت نکرده باشد و تنها در یک سوم پایینی حالب در نزدیکی مثانه باشد در طی جراحی بخشی از حالب که شامل سرطان است برداشته می شود و سپس دو انتهای حالب را دو باره به هم متصل می کنند . در مواردی که سرطان سطحی نباشد و تومور پیشرفت کرده باشد و بافت های مجاور را درگیر کرده باشد کل کلیه و حالب در طی جراحی برداشته می شود.

جراحی لیزری

به این روش درمانی تومور حالب تبخیر لیزری یا لیزر درمانی گفته می شود که در این روش برای برداشتن سرطان یا کشتن سلول های سرطانی از پرتو لیزر که باریکی از نور بسیار شدید است استفاده می شود.

تبخیر الکتریکی

در این روش درمانی با استفاده از جریان الکتریکی بافت سرطانی یا تومور سوزانده می شود.