جراحی سرطان مثانه

سرطان از رشد غیر طبیبعی سلول های بدخیم در بدن ایجاد می شود. تومور مثانه اغلب در دیواره مثانه اتفاق می افتد.
مثانه عضوی از دستگاه تناسلی افراد است که ادرار در آن جمع شده و سپس تخلیه می شود. معمولا سرطان مثانه اگر در مراحل اولیه اش باشد، درمان پذیر خواهد بود. ناگفته نماند که بسیاری از سرطان ها در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان نیز هستند.

جراحی سرطان مثانه

علل سرطان مثانه

دلیل اصلی ابتلا به سرطان مثانه نامشخص می باشد. اما عللی وجود دارند، که خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهند، از جمله:
• استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی
• قرار گیری در معرض مواد سرطان زا، مثل موادشیمیایی یا سموم کارخانه ها
• عفونت های ادراری مزمن ناشی از سنگ کلیه
• آلودگی دستگاه ادراری
• وجود قارچ و میکروب در ادرار
علائم سرطان مثانه
• وجود خون در ادرار
• احساس نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر
• احساس سوزش و درد هنگام دفع ادرار
• عفونت مجاری ادراری
• بی اختیاری ادراری و نشت ادرار

درمان سرطان مثانه

روش های درمانی سرطان مثانه بستگی به شرایط خود فرد و میزان پیشرفت سرطان در بدن او دارد.
درمان سرطان به روش های مختلفی انجام می گیرد. از جمله:

• عمل جراحی به منظور برداشتن توموراز مثانه: اگر سرطان مثانه در مراحله اولیه تشخیص داده شود، با استفاده از عمل جراحی، تومور سرطانی قابل درمان می باشد. البته به شرطی که فقط لایه های داخلی مثانه درگیر این بیماری باشند.

شیوه انجام عمل جراحی به این صورت است که پزشک با استفاده ازدستگاه آندوسکوپی، تومور سرطانی را دیده و با استفاده از جریان برق سلول های سرطانی را از بین می برد. گاهی اوقات می توان از لیزر فشار بالا به جای جریان برق نیزاستفاده کرد. ممکن است بیمار پس از انجام این عمل احساس سوزش ادرار یا ادرار خونی در او دیده شود، که امری کاملا طبیعی می باشد.

• عمل جراحی به منظور برداشتن تومور و قسمتی از مثانه: وقتی که قسمت بیشتری از مثانه درگیر بیماری سرطان شده باشد، متخصص یا پزشک معالج ناچار است هنگام برداشتن تومور، قسمت سرطانی مثانه را نیز بردارد. دقت نمایید برداشتن قسمتی از مثانه به گونه ای انجام می شود، که هیچ گونه آسیبی به عملکرد مثانه وارد نشود.

• انجام شیمی درمانی: برای از بین بردن سلول های سرطانی از روش شیمی درمانی استفاده می شود. معمولا در شیمی درمانی مثانه، از دو یا چند دارو به صورت هم زمان استفاده می کنند، که ممکن است مستقیم به مثانه یا به رگ تزریق شود.

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات