درجه بندی واریکوسل

انواع واریکوسل

از نظر شدت واریکوسل به 3 نوع تقسیم می شود

واریکوسل گرید 1

وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می باشند.( حین فشار شکمی در لمس توسط پزشک واریکوسل قابل لمس است )

واریکوسل گرید 2

وریدها در حالت ایستاده قابل  لمس می باشند و پزشک می تواند واریکوسل را تشخیص دهد .

واریکوسل گرید 3

وریدها در حالت ایستاده بدون فشار شکمی قابل مشاهده اند.

درجه بندی واریکوسل

علل واریکوسل

طناب اسپرماتیک حاوی دفرانس می باشد، این طناب وظیفه انتقال خون به بیضه و خارج کردن آن را برعهده دارد و اسپرم تولید شده توسط وازدفرانس تخلیه می شود . به گروهی از ورید های درون اسکروتوم شبکه پامپینیفرم گفته می شود که در قسمت فوقانی بیضه قرار دارد این شبکه وظیفه تخلیه خون از بیضه را برعهده دارد .  در صورتی که به یک علت خاصی جریان خون در داخل ورید های بیضه طبیعی نباشد و خون پس زده شود واریکوسل ایجاد می شود . بیشترین احتمال بروز واریکوسل در سنین 15 تا 25 سالگی در ناحیه بیضه چپ می باشد .

علائم و نشانه های واریکوسل

در اکثر موارد پس از مراجعه به متخصص ارولوژیست این بیماری بعد از معاینه بیضه تشخیص داده می شود در اکثر موارد این بیماری علائم و نشانه خاصی ندارد . در رابطه با علائم این بیماری می توان به درد های خفیف و مبهم در بیضه و احساس سنگینی در بیضه اشاره کرد، معمولا این درد با انجام فعایت های شدید بیشتر می شود . در برخی از موارد بدلیل ناباروری مردان به پزشک مراجعه می کنند که علت این ناباروی واریکوسل می باشد . در واقع یکی از نشانه های واریکوسل نابارودی است .

تشخیص واریکوسل

تشخیص واریکوسل با معاینه بیضه توسط یک متخصص اورلوژیست صورت می گیرد . برای تشخیص نیاز به اقدامات پاراکلینیکی نمی باشد اما سونوگرافی می تواند در این تشخیص کمک کننده باشد .

جراحی واریکوسل

در واقع تنها را درمان واریکوسل جراحی واریکوسل می باشد ، در اصطلاح پزشکی به جراحی واریکوسل واریکوسلکتومی گفته می شود . جراحی واریکوسل انواع مختلفی دارد که این جراحی به منظور باز کردن جریان خون طبیعی صورت می گیرد . جراحی واریکوسل جراحی می باشد که نیاز به مهارت بالای جراح دارد

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات