درمان بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار یک مشکل رایج و شایع است، که  در زنان بالای 50 سال این عارضه نمایان می شود. عدم انسداد مجاری ادرار را می توان به عنوان از دست دادن کنترل مثانه، بی اختیاری ادرار و یک ضرورت فوری برای ادرار کردن دانست . این مشکل ممکن است موقت یا دائمی و مزمن باشد.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

علل بی اختیاری ادرار در زنان

علل و عوامل متعددی در بروز بی اختیاری ادرار در زنان وجود دارد از جمله :

• این یک عارضه مادر زادی و ژنتیکی می باشد.
  • اغلب بی اختیاری ادرار از یبوست مزمن ایجاد می شود.
  • آسیب رسانیدن به مثانه و ایجادعفونت مجاری ادرار، از دیگر علائم این بیماری است.
  • نقص ایمنی در سیستم دفاعی بدن
  • آسیب دیدن عصب ها و عضلات در حین زایمان
  • بیماری های تنفسی مزمن که با سرفه کردن به مثانه فشار وارد می کند، و درنتیجه عضلات لگن نیز رنج می برند.
  • یائسگی ، با قطع شدن سیکل قاعدگی تولید هورمون هایی که مثانه را می پوشاند، کاهش پیدا می کند.
  • مشکلات عصبی مغز و ستون فقرات ممکن است بر عملکرد مثانه مانند بیماری پارکینسون و بیماری مولتیپل اسکلروز تأثیر بگذارد.
  • عدم انجام فعالیت فیزیکی  و ورزشی که به نوبه خود باعث  افزایش وزن زنان و ضعیف شدن عضلات می شود.
  • چاقی و افزایش وزن نیز باعث فشار به مثانه می شود.
  • پیری و کهولت سن باعث کاهش توانایی فرد برای ذخیره کردن ادرار می شود.
  • اختلالات بافت متناوب مانند سندرم بارداری،  قسمتی  را که جنین به مثانه فشار وارد می نماید، را ایجاد می کند.
  • اگردر خانواده فرد سابقه بی اختیاری ادراری وجود داشته باشد.
  • مصرف برخی از داروها و داروهای ضد افسردگی

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری استرسی (وابسته به فعالیت):این نوع بی اختیاری که ناشی ازافزایش فشار بر مثانه به علت عطسه، سرفه، خنده، حمل اشیاء سنگین و ضعف عضلات ناشی از بارداری های مکرر است، نمایان می شود. باعث پایین آمدن مثانه می شود، که مشکل بستن عضله سخت می شود. این عارضه باعث ایجاد بی اختیاری ادرار به علت دفع مجرای ادرار (اوره) نیز می شود.

بی اختیاری فوریتی (مثانه پیش فعال):  این نوع بی اختیاری بیشتر در زنانی ایجاد می شود که از عارضه مثانه عصبی رنج می برند. تعداد دفعات ادرار به قدری افزایش پیدا می کند که زنان دچار آلزایمر می شوند که آیا مثانه خالی یا پراست ؟

بی اختیاری مخلوط: این نوع بی اختیاری هنگامی که مثانه به طور کامل از مقدار ادرار آن تخلیه نشده باشد، نمایان می شود. به علت عدم انقباض عضله  یا آسیب عصبی ناشی از دیابت، ادرار کم می شود.

منبع: http://mawdoo3.com

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات