تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادراری می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند عفونت ادراری، سنگ مثانه، آسیب اعصاب و عضلات مثانه و فیستول ادراری شود که روش های درمانی برای رفع این مشکل مطرح شده است که در قسمت زیر توضیحات لازم در این زمینه داده شده است :

انوع تنگی مجرای ادراری

تنگی های مجراری ادراری به دو بخش تنگی های بخش انتهایی ( قدامی ) و تنگی های بخش ابتدایی ( خلفی ) تقسیم می شود که عامل اصلی تنگی های بخش انتهایی عفونت می باشد.

تشخیص و ارزیابی تنگی مجرای ادراری

یکی از روش های تشخیص تنگی مجرای ادراری، عکس رنگی از مجرای ادراری و مثانه می باشد که در این عکس طول و شدت تنگی مشخص می شود پزشک وقتی که بیماری با علائم فوق مراجعه می کند این عکس را برای بیمار در نظر می گیرد .

یکی دیگر از روش های تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی می باشد، در این روش با استفاده از یک دستگاه مخصوص مجرای ادراری و مثانه زیر دید مستقیم پزشک قرار می گیرد

متسع کردن

متسع کردن یکی از روش های درمان تنگی مجرای ادراری ( پیشابراه ) می باشد که در این روش می توان از سوندهای فلزی مخصوص این کار، بالون زدن یا اتساع تنگی توسط خود بیمار و بوسیله سوند استفاده نمود.

بریدن تنگی

بریدن تنگی بوسیله تیغ مخصوصی که از داخل سیستوسکوپ عبور می کند انجام می شود، از نظر میزان موفقیت و احتمال عود مجدد دو روش درمانی متسع کردن و بریدن تنگی تفاوتی با یکدیگر ندارند و انتخاب هریک از این روش ها به تجربه جراح بستگی دارد . برخی از پزشکان بعد از بریدن تنگی به منظور کاهش میزان عود سوند زدن توسط خود بیمار را توصیه می کنند.

اما برخی از پزشکان دیگر معتقدا که انجام این کار به صلاح بیمار نمی باشد، و نتنها سوند زدن توسط خود بیمار مانع از احتمال عود می شود بلکه باعث بروز عوارض دیگری می شود و در نهایت موجب می شود که بیمار از انجام دادن این کار خودداری نماید .  عواملی در افزایش میزان عود تاثیر گذار می باشند که در زیر به آن ها اشاره شده است :

• تنگی های بیش از 2 سانتی متر
  • سابقه یورتروتومی قبلی