درمان تومور مجرای ادراری

آیا می دانید تومور مجرای ادراری چیست و چه علائمی دارد ؟

آیا از راه های تشخیص این بیماری آگاهی دارید ؟

وقوع تومور مجرا در زنان سفید پوست در دهه هفت بسیار شایع است در آمریکایی های آفریقایی تبار هرچند احتمال کمتری برای پیشرفت این بدخیمی وجود دارد ولی این افراد به طور واضح پروگنوز بدتری را تجربه خواهند کرد .

تومور مجرا

سابقه تومور مثانه و هم چنین سابقه عفونت های جنسی به خصوص برخورد با HPV می تواند با بروز کنسراورترا مرتبط باشد .

علائمی مانند هماچوری ، مقاربت دردناک ، ترشح ، هماتواسپرمی ( در مردان ) و یا تورم ، با تومور مجرا در ارتباط هستند . علائمی همچون تحریکی و یا انسدادی در بیمار معمولا با تنگی خوش خیم مرتبط هستند اما باید در نظر داشت که این علائم می تواند از مشکل کنسراورترا نیز باشد .

بی اختیاری اداری

در این بیماری معمولا بیمار از بی اختیاری ادرار شکایت دارد . این بی اختیاری ادرار ممکن است ثانویه به انسداد خروجی مثانه در اثر تومور رخ دهد که از نوع بی اختیاری سرریزی بوده و سبب احساس دائمی احتباس در مثانه می شود .

معاینه تومور مجرا

برای تشخیص بیماری معاینه فیزیکی انجام شده و با دقت ناحیه ژنیتال ، به دنبال ندول بررسی می شود . ممکن است ندول سفت در پرینتوم ، لابیا یا گلنس ، شفت پنیس کشف شود . برای بررسی ایجاد آبسه می توان نشانه های نکروز بافتی و آبسه ی اورترال را در نظر گرفت . همینطور ممکن است فیستوال، بین اورترا و پوست یا اورترا و واژن ایجاد شود .

درمان تومور مجرا

به منظور تعیین نوع بافت درگیر و درجه ی آن سیستوسکوپی و بیوبسی انجام می گیرد . روش اولیه در درمان کنسر اورترا رسکشن، جراحی است . وسعت جراحی تهاجمی بر اساس محل تومور ، کلاسیفیکاسیون و درجه آن است .

برش لوکالیزه

برای نئوپلاسم های لوکالیزه با درجه پایین و در قسمت دیستال اورترا در مردان مناسب است .

پنکتومی پارشیال

از این روش برای ضایعات اینفیلتراتیو در دیستال اورترا استفاده می شود .

پنکومی رادیکال

برای درگیری اینفیلتراتیو یک دوم بروکسیمال، اورترا مناسب است . درمان لنفادنکتوومی لگن در بیمارانی با تومور و در اورترای بولبوممبرانوس یا پروستاتیک انجام می گیرد .

خارج ساختن تمامی محتوای لگن در زنان

به دلیل کوتاه بودن اورترا در زنان این روش که شامل رادیکال سیستکتومی ، اورترکتومی و تغییر مسیر ادراری می باشد ، مناسب است .

رادیوتراپی

تومور های سطحی می توانند با رادیاسیون به تنهایی ، یا همراه با خارج ساختن ضایعه نئوپلاستیک به طریق جراحی درمان شوند . اغلب در بیمارانی که از جراحی امتناع می کنند ، از این روش درمانی استفاده می شود .

کموتراپی

شیمی درمانی چند دارویی با متوترکسات ، وینبلاستین ، دوکسوروییسین و سیس پلاتین در ترکیب های مختلف استفاده می شود و مطالعات نشان داده است که درمان ترکیبی بهترین نتیجه را دارد .

دکتر مریم تراب پرهیز جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری، با متدهای نوین، خدمات درمانی و زیبایی خود را با تجربه و تبحر بالا به انجام می رساند و با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بعضی بیماری ها برای عموم ناشناخته و غیر معمول است  شما می توانید با بالا بردن آگاهی خود علائم بیماری را به موقع شناسایی کنید و با مراجعه به متخصص بیماری های کلیه و مجاری اداری ، مراقبت های لازم را انجام دهید .