درمان زگیل تناسلی

نحوه درمان و مقابله با زگیل تناسلی بسیار پر اهمیت است . در این بخش ما به توضیح بیشتر آن می پردازیم .

زگیل تناسلی(genital wart)

این بیماری توسط ویروس HPV یا پاپیلوماویروس به وجود خواهد آمد و از شایع ترین بیماری هایی است که از راه جنسی منتقل می شود وعدم اطلاع بیمار و یا درمان دیرهنگام آن، خطرابتلا را افزایش می دهد.

زگیل های تناسلی اغب خوش خیم هستند اما اگر در نواحی مرطوب ، چین دار مانند کشاله ران ، ابتدای سوراخ مجاری ادرار، دهانه ورودی واژن، مقعد و.. باشند، می تواند باعث خارش، درد و خونریزی شود.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در مردان

این بیماری در مردان معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند ، تنها عودهای مکرر که ممکن است اتفاق بیافتد.

زگیل تناسلی در زنان

در زنان برخی از انواع زگیل تناسلی نه همه ی آنها ، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند.

اگر فردی دچار زگیل تناسلی پرخطر شود و خود را درمان کرده و تحت نظر پزشک باشد، دچار سرطان دهانه رحم نخواهد شد.

بیماری زگیل تناسلی چگونه انتقال پیدا می کند؟

عمده راه انتقال این بیماری ، از راه روابط جنسی و تماس زناشویی است. ( بیش از 90 درصد طریقه انتقال این بیماری از طریق تماس پوست با پوست است.)

راه های دیگری نیز وجود دارد از جمله : آب استخر،حوله مرطوب واپیلاسیون و …

دوشرط انتقال بیماری

باید ضایعات زگیل به صوت برجسته، گوشتی یا به رنگ پوست باشد.

باید در تماس با یک مخاط باشند ( مخاط دهان یا مخاط واژن و مقعد در حین زناشویی )

کسی که ضایعه سطحی زگیل دارد علت وجود سرطان نیست

فردی که دارای بیماری زگیل تناسلی است وعلائم آن مشاهده می شود مسلما به پزشک مراجعه می کند و درمان خواهد شد بنابراین احتمال درگیری وی به سرطان کاهش می یابد.

درمان زگیل تناسلی

از جمله راه های درمان برای بیماری زگیل تناسلی ، عوامل پیشگیری آن نیز مطرح می شود ، علت این است که اگرافراد تحت نظر پزشک باشند و ازانتقال ویروس زگیل تناسلی جلوگیری کنند، به مرور و ناخودآگاه به درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

در برخی موارد ممکن است فرد دچار ویروس باشد اما زگیل به صورت فیزیکی روی سطح پوست مشاهده نشود (در صورتی که بیماردرگیر بیماری است) و یا ممکن است  بعد از سال ها دچار زگیل شود.

درمان با فریز کردن

بهترین روش درمان زگیل تناسلی که احتمل کمترین عود را نیز دارد چیست؟

روش فریز کردن است.(این روش به صورت سرپایی داخل مطب یا کلینیک انجام می شود به مدت یک ربع تا بیست دقیقه وعارضه خاصی نیز برای بیمار ایجاد نمی کند.)

بعد از درمان زگیل تناسلی

اگر شخصی بیماری زگیل تناسلی را درمان کرده باشد حتی اگر این ضایعات در خون فرد باشد اما به علت اینکه در فیزیک فرد مشاده نمی شود، قابلیت انتقال به شریک جنسی خود را ندارد. ( اما بهتر است فردی که دارای ویروسHPV است، برای تماس های جنسی با پزشک متخصص مشورت کند.)

در اکثر مواقع بیماری زگیل تناسلی بی علامت است وهمین مورد خطرانتقال بیماری را افزایش می دهد.

بنابراین مبحث پیش گیری و واکسیناسیون مطرح شده است

دکتر مریم تراب پرهیز بهترین جراح زیبایی زنان  با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز، به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

واکسیناسیون زگیل تناسلی

واکسیناسیون : در سه نوبت و از 12 تا 26 سالگی انجام خواهد شد و باید قبل ازاولین رابطه جنسی انجام شود.

در خانمهای زیر 30 سال معمولا خود سیستم ایمنی بدن این ویروس را مهار می کند.

روشهای درمانی زگیل تناسلی:

پمادهای موضعی

سوزاندن ضایعات با سرما یا فریز کردن

جراحی در مواردی که زگیل ها بسیار وسیع یا گسترده هستند.

نحوه جلوگیری از احتمال عود مجدد زگیل تناسلی

عدم مصرف دخانیات

تقویت سیستم ایمنی (به علت اینکه این بیماری ویروس است و در صورت ابتلا، بدن باید با آنها مقابله کند.)

ده − 1 =