اینستاگرام

0 / 5. 0

آنچه می خوانید...

روش های درمان سنگ مثانه

سنگ مثانه هنگام افزایش املاح معدنی در مثانه شکل می گیرد که بسیار سفت و سخت هستند و ممکن است که فرد در هنگام ادرار کردن مثانه اش به طور کامل خالی نشود.

ادرار باقی مانده در مثانه  باعث ایجاد غلظت می شود که با این املاح معدنی باقی مانده ترکیب شده، در نتیجه سنگ مثانه را ایجاد می کند.

گاهی اوقات این سنگ ها را می توان با ادرارکردن دفع کرد،  البته زمانی که خیلی کوچک باشند، اما در بعضی مواقع ممکن است به دیواره مثانه بچسبد و همراه ادرار کردن دفع نشوند، در نتیجه املاح معدنی را بیشتری جذب می کنند ، و حجم آن ها نیز بزرگ تر خواهد شد.

علائم سنگ های مثانه

سنگ مثانه ممکن است در برخی از اوقات بدون هیچ علامت و عارضه ای در مثانه ایجاد شود که اغلب از طریق اشعه ایکس تشخیص داده خواهد شد. هنگامی که سنگ باعث تحریک مثانه می شود، ممکن است برخی از علائم ظاهر شود، از جمله:

• ناراحتی و درد در آلت تناسلی آقایان
  • ادرار بیش از حد معمول
  • طولانی بودن ادرار
  • درد در ناحیه زیرین معده
  • درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • تیره بودن رنگ ادرار و غیر طبیعی بودن آن

علل ایجاد سنگ مثانه

همانطور که قبلا ذکر شد، سنگ های مثانه به علت تخلیه کامل مثانه تشکیل نمی شوند. این معمولا نتیجه مشکلات دیگر است از جمله:

مثانه عصبی:  زمانی که آسیب عصبی بین مثانه و سیستم عصبی رخ می دهد، بیمارهنگام ادرار کردن مثانه اش به طور کامل تخلیه نمی شود.

بزرگ شدن پروستات: در این مورد، افزایش فشار داخل مجرای ادرار، که مانع جریان ادرار می شود و بنابراین مثانه را کاملا خالی نمی کند.

دستگاه های پزشکی: در برخی موارد سنگ های مثانه ممکن است به علت عبور برخی از دستگاه های پزشکی مانند کاتتر(لوله نازک) به مثانه تشکیل شده باشد.

سيستيت یا التهاب مثانه: عفونت مثانه با التهاب يا پرتودرماني باعث ايجاد تورم مثانه می شود.

سنگ کلیه: سنگ های کلیه می توانند از طریق استنت به مثانه حرکت کنند و اگر بزرگ باشند، در جای خود باقی خواهند ماند.

( سیتوسل) Cystocele: دیواره مثانه ممکن است در خانم ها ضعیف باشد و به سمت واژن سقوط کند، که به نوبه خود بر جریان ادرار درمثانه اثر می گذارد.

عوامل خطر برای سنگ های مثانه

عوامل خطر عبارتند از:

• سن و جنس: آقایان نسبت به خانم ها بیشتر دچار این عارضه می شوند، به خصوص در زمان سالمندی
  • افراد فلج: افرادی که مشکلات ستون فقرات و نخاعی دارند و توانایی خود را برای کنترل عضلات در لگن از دست داده اند، مثانه آن ها به طور کامل تخلیه نمی شود.
  • جراحی آزواسپرمی انسدادی: ایجاد این عارضه به ویژه برای درمان بی اختیاری در خانم ها است.

عوارض  جانبی سنگ های مثانه عبارتند از:

• نارسایی مزمن مثانه: در بعضی موارد، مثانه ممکن است به طور کامل بسته شود و مانع خروج ادرار از بدن شود.
  • عفونت های دستگاه ادراری مکرر

درمان سنگ مثانه

اگر فردی دچار این عارضه شود و هنوز حجم آن کوچک باشد، می تواند بامصرف بیش از حد آب و مایعات در طول روز، سنگ های کوچک را همراه با ادرار کردن دفع نماید.

اما در اغلب مواقع پزشک با  دستگاه لیزر این سنگ های ایجاد شده در مثانه را به ذرات کوچک ترو ریزتر به منظور آسانی در روند جراحی تبدیل می نماید، تا بیمار با ادرار کردن آن ها را دفع کند.

منبعwww.webteb.com

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.