اینستاگرام

خيابان گاندی جنوبی نبش كوچه يكم پلاك 24

[ratemypost]

آنچه می خوانید...

تجمع مایع میان لایه های پاریتال و ویسرال تونیکا واژینالیس در اسکروتوم، هیدروسل (آب آوردن بیضه) طناب (نادر است) تجمع مایع در بخشی از این زائده است که به حفره صفاقی و تونیکا واژینالیس محدود شده است.

سبب شناسی بیماری هیدروسل

مادرزادی

(یا مرتبط، ناشی از بازماندن مجرای زائده واژینالیس، یعنی بخشی از صفاق است که با نزول بیضه به درون اسکروتوم، با این عضو پایین می آید. بسته نشدن این زائده باعث می شود ارتباطی باریک باقی بماند و مایع صفاقی به تونیکا واژینالیس راه یابد) یا اکتسابی: اغلب ایدیوپاتیک است.

علل ثانویه

عفونت مانند: اپیدیدیموارکیت یا عفونت انگلی با ووکرریا بانکروفتی یا فیلاریازیس، تومورها، تروما یا پیچ خوردگی بیضه یا ضمائم بیضه به عنوان عامل زمینه ای.

عوامل خطرساز و مشکلات همراه

با فتق غیر مستقیم اینگوینال در کودکان همراهی دارد. در بریتانیا، اپیدیدیموراکیت یکی از علل شایع این عارضه است. در کشورهای با شیوع بالای فیلاریاز، این بیماری باعث ایجاد هیدروسل های بزرگ می شود.

اپیدمیولوژیبازماندن زائده واژینالیس در شیرخواران مذکر بسیار شایع است که این زائده تا دو سالگی در اغلب کودکان از میان می رود. هیدروسل در مردان مسن شایع تر است. در جهان، شایع ترین علت در بزرگسالان، فیلاریاز است.

شرح حال بیماری هیدروسل

تورم اسکروتوم، به طور معمول بدون علامت است اما ممکن است بیمار به علت اختلالات زمینه ای از درد یا علائم ادراری شکایت داشته باشد.

معاینه بیماری هیدروسل

تورم اسکروتوم (سفت یا با قوام خمیری) که در آن می توان با تاباندن نور به اسکروتوم، نور را در سمت دیگر مشاهده کرد و لمس کردن بیضه به صورت جدا از تورم دشوار است.

بررسی ها و تشخیص بیماری هیدروسل

سونوگرافی

با آن می توان تجمع بدون اکوی مایع را که وجه قدامی – جانبی بیضه را پوشانده است مشاهده کرد. از این روش برای بررسی بیضه از نظر تومور نیز استفاده می شود.

آزمایش ادرار

با نوار آزمایش، جمع آوری ادرار وسط جریان برای بررسی عفونت

خون

شاخص ترین تومورهای بیضه در صورت شک

درمان هیدروسل

در شیرخواران، در اکثر موارد خود به خود جذب می شود. فقط اگر پس از یک سالگی باقی بماند، بستن زبانه بازمانده در حلقه عمقی، با برشی در ناحیه اینگوینال که اغلب همراه با ترمیم فتق اینگوینال انجام می شود. در بزرگسالان، آسپیراسیون مایع توصیه نمی شود زیرا تمایل به تجمع مجدد مایع وجود دارد و این کار ممکن است باعث عفونت یا هماتوسل شود.

جراحی بیماری هیدروسل

در بیماران بزرگسال، معمولا از روش اینگوینال بهره گرفته می شود . تونیکا واژینالیس زائد را می توان خارج کرد و آنچه را باقی می ماند با عمل جابولی که در آن ساک هیدروسل، پشت و رو می شود، یا با جراحی لرد که در آن ساک هیدروسل چین داده می شود، درمان کرد. در هیدروسل ثانویه باید علت زمینه ساز درمان شود .

عوارض بیماری هیدروسل

احساس ناراحتی، تورم اسکروتوم.

ناشی از جراحی: عفونت، هماتوم، آسیب دیدن ساختارهای طناب اسپرماتیک یا اعصاب وعود می باشد که معمولا این عوارض در اثر افراد و جراح غیر متخصص رخ می دهد لذا برای پیشگیری از چنین عوارضی بهتر است به اورولوژیست متبحر مراجعه نمایید.

پیش آگهی بیماری هیدروسل

هیدروسل های ایدیوپاتیک تمایل به مزمن شدن دارند که میزان عود آن ها پس از جراحی یک تا دو درصد است. هیدروسل ثانویه حاد، به طور معمول، با درمان عامل مستعد کننده بهبود می یابند.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.