کیست کلیه

کلیه شایع ترین ارگان در بدن است که دچار کیست می شود . کیست های کلیه می تواند مادرزادی باشد و یا می تواند به صورت اکتسابی اتفاق بیفتد . بیش از 50 درصد افراد بالای 50 سال دارای کیست های اکتسابی هستند و هیچ عارضه ای معمولاً ایجاد نمی کند اما این که کیست کلیه ساده است یا ساده نیست تشخیص آن با یک متخصص اورولوژی می باشد .

درمان کیست کلیه

کیست کلیه در واقع به منظور گشادی واحد های عملکردی کلیه که به صورت نفرون شناخته می شود در واقع این ها خود را به صورت کیست نشان می دهند . وقوع این کیست ها اتفاقی است و حتی ممکن است در دوره جنینی این کیست ها در کلیه وجود داشته باشند اما بروز این کیست ها با افزایش سن افزایش پیدا می کنند . کیست کلیه به هیچ عنوان به بدخیمی و سرطان تبدیل نمی شوند و فرد نباید نگران آن باشد . در صورتی کیست ها باعث بروز عارضه شود باید این نوع کیست ها را باید از طریق جراحی تخلیه کرد .

کیست های مادرزادی

کیست های مادرزادی معمولاً کیست هایی هستند که از همان دوران طفولیت وجود دارند و یا اینکه حداقل زمینه ی ایجاد آنها وجود داشته است که خودشون را در بزرگسالی نشان می دهند بعد از بررسی متوجه می شویم که در پدر، مادر، خواهر این فرد هم ممکن است کیست های متعددی داشته باشند . این کیست ها معمولاً کیست هایی هستند که بر حسب علت، نوع و برحسب زمینه ی ژنتیکی می توانند باعث نارسایی کلیه بشوند یا نشوند یعنی ممکن است منجر به بیماری تنبلی کلیه شوند . معمولاً ترس بیماران از همین است، زمانی که در انجام سونوگرافی یک کیست نشان داده می شود این فرد با هیجان و اضطراب زیاد به متخصص اورولوژی مراجعه می کند . جالب است بدانید معمولاً این کیست ها کیست های اکتسابی هستند و عارضه ی خاصی ایجاد نمی کنند . بیماران عزیز بهتراست بدانند که کیست های اکتسابی کیست هایی هستند که پزشک آن ها را کیست های ساده می شناسد .

علائم کیست کلیه

درد کلیه امکان دارد در کلیه اتفاق بیفتد ولی معمولاً کیست های ما بدون علامت هستند و در سونوگرافی مشخص می شوند . زمانی که کیست ها بزرگ می شوند بروز علائمی نظیر: عفونت، تب و برهم ریخت عملکرد طبیعی کلیه ها طبیعی است .

دکتر مریم تراب پرهیز متخصص ارولوژی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

پیشگیری از بروز کیست کلیه

• مصرف آب زیاد
  • پرهیز از مصرف نمک
  • پرهیز از گوشت قرمز
  • پرهیز مواد غذایی که با حیوانات سر و کار دارند مانند کله پاچه ، جگر
  • پرهیز از موارد لبنی به مقدار زیاد

همه ی موارد بالا امکان دارد باعث بزرگ شدن کیست کلیه شود و صورت رعایت موارد گفته شده باعث می شود از پیشرفت کیست کلیه جلوگیری حاصل شود .

درمان کیست کلیه

کیست های ساده کلیه درمان دارویی ندارد و بهترین درمان برای کیست های کلیه، جراحی و تخلیه کیست ها می باشد . به طور طبیعی یک سوم از این کیست ها اندازه آن ها تغییری نمی کند و جهت بررسی می توانید آن ها را به صورت سالیانه چکاپ کنید و سونوگرافی انجام دهید .

کیست های ساده کلیه به هیچ عنوان بدخیم نمی شوند و درمان دارویی ندارند . کیست ساده کلیه معمولا به ندرت نیاز به جراحی دارد و از آن ها اثر بدی در سونوگرافی های سالیانه مشاهده نمی شود .

درمان کیست های کلیه با جراحی

جهت درمان کیست های کلیه از جراحی برای تخلیه کیست ها استفاده می شود . در این مواقع پزشک با تجهیزات پزشکی و لاپاراسکوپ تخلیه مایع را انجام داده و دیواره های کیست را از بین می برد و یا با دستگاه های مخصوص دیواره های آن را می سوزاند ، انجام این اقدامات از شکل گیری مجدد کیست کلیه پیشگیری می کند .

دکتر تراب پرهیز جراح مجاری ادرار و کلیه بیان می کند شخص در صورت پیشرفت بیماری کیست کلیه نیاز است برای درمان این بیماری یک الی دو روز در بیمارستان بستری شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص اورولوژی خانم مراجعه نمایید.