دیورتیکول مثانه

تنگی های مسیر خروجی ادرار از مثانه می تواند موجب دیورتیکول مثانه شود . به عنوان مثال در افرادی که مبتلا به هیپرتروفی پروستات هستند احتمال بروز این عارضه افزایش می یابد. دیورتیکول مثانه بصورت متعدد یا منفرد در سایز و شکل های مختلف مشاهده می شود. در برخی موارد در دوران کودکی به طور مادرزادی دیورتیکول مثانه ایجاد می شود.

دیورتیکول در برخی از موارد که علائم و نشانه خاصی ندارد توسط تصویر برداری شکم و لگن تشخیص داده می شود.

دیورتیکول مثانه

تشخیص دیورتیکول مثانه

کولونوسکوپی : یکی از روش های تشخیص دیورتیکول مثانه کولونوسکوپی می باشد در این روش تشخیصی از یک وسیله خاصی که به دوربین متصل است استفاده می شود. در این روش در ابتدا برای اینکه بیمار دردی را حس نکند توسط مواد بی حس کننده خواب آلود می شود و سپس برای تشخیص وسیله مخصوص درون روده بیمار فرستاده می شود.

انمای باریم : در این روش تشخیصی مایعی از طریق مقعد به داخل روده تزریق می شود و با استفاده از اشعه X بررسی های لازم صورت می گیرد .

سی تی اسکن : در این روش تشخیصی با استفاده از پرتوهای X التهاب کیسه های دستگاه گوارشی مشاهده می شود.

دیورتیکول روده

علت تشکیل دیورتیکول روده بیرون زدگی کیسه مانند از دیواره روده بدلیل ضعف بخش هایی از روده بزرگ و وارد شدن فشار می باشد. در مواقعی که بیرون زدگی که به اندازه تیله است پاره شود موجب بروز عفونت و التهاب می شود. عوامل بسیار زیادی در بروز این بیماری دخیل است که در زیر به آن ها اشاره می شود.

افزایش سن: با افزایش سن احتمال بروز دیورتیکول افزایش می یابد.

اضافه وزن: احتمال بروز دیورتیکول با افزایش وزن، افزایش می یابد . برای درمان دیورتیکول در افراد چاق در اکثر موارد نیاز به جراحی می باشد.

کشیدن سیگار: احتمال بروز دیورتیکول در افرادی که سیگار می کشند نسبت به سایرین بیشتر است بنابرین توصیه می شود برای جلوگیری از بروز این بیماری از کشیدن سیگار اجتناب گردد.

عدم تحرک: داشتن تحرک کافی و انجام ورزش احتمال بروز دیورتیکول را کاهش می دهد.

احساس درد در قسمت تحتانی شکم

داشتن حالت استفراغ و تهوع

داشتن تب

یبوست ( در موارد کمی اسهال )