سنگ مثانه

یکی از عوامل شایع که موجب درد های شدید شکمی می شود وجود سنگ در مثانه می باشد. سنگ های مثانه بدلیل رسوب مواد معدنی در مثانه ایجاد می شوند. سنگ مثانه عارضه ای است که می تواند در تمامی افراد مشاهده شود اما در میان آقایان مسن بیشتر مشاهده می شود. در صورتی که سنگ های مثانه کوچک باشند نیاز به درمان و جراحی ندارد زیرا بدون درمان دفع می شوند در صورتی که سنگ مثانه بزرگ باشد روش های متعددی برای درمان آن وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

سنگ مثانه

سنگ مثانه زمانی تشکیل می شود که مثانه پس از ادرار کردن بطور کامل تخلیه نمی شود و مقداری از ادرار در آن باقی می ماند و به مرور زمان به تدریج غلظت ادرار باقی مانده افزایش می یابد و در نتیجه بدلیل رسوب مواد معدنی سنگ هایی در مثانه ایجاد می شوند. در برخی موارد بصورت گروهی این سنگ ها در مثانه تشکیل می شوند که شکل آن ها متفاوت می باشد.

علائم و نشانه های سنگ مثانه

در برخی موارد در صورتی که سنگ مثانه کوچک و ریز باشد موجب بروز هیچ گونه علائمی نمی شود و بدون درد دفع می شود اما در صورتی که این سنگ ها بزرگ باشند می توانند علائمی داشته باشند که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

• درد شدید شکمی
  • احساس درد و سوزش ادرار
  • تکرر در ادرار
  • دشواری در شروع ادرار کردن
  • عدم شفافیت و تیره رنگ بودن ادرار
  • وجود خون در ادرار

درمان سنگ مثانه

در صورتی که سنگ مثانه زمانی تشخیص داده شود که کوچک باشد می توان با افزایش مصرف آب و فعالیت های بدنی بطور طبیعی از بدن دفع شود. اما در صورتی که سنگ مثانه بزرگ باشد و بطور طبیعی از بدن خارج نشود با جراحی یا سنگ شکنی می توان آن را از بدن خارج نمود.

عوارض سنگ مثانه

در صورتی که سنگ از مثانه خارج نشود در عملکرد مثانه اختلالاتی ایجاد می شود به گونه ای که بیمار با مشکل تکرر ادرار و احساس سوزش در ادرار روبرو می شود ممکن است در برخی موارد سنگ مثانه راه خروج ادرار از بدن را مسدود کند همچنین سنگ مثانه می تواند موجب بروز عفونت های مجاری ادراری شود.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :

با تشکر مدیریت سایت دکتر مریم تراب پرهیز

سه × چهار =