سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع سیستم دستگاه ادراری می باشد که زمانی ایجاد می شود که حجم ادرار کم می شود و مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار افزایش می باشد. یکی دیگر از علت های شایع این بیماری ارث می باشد . در افرادی که پدر یا مادرشان کلیه سنگ ساز دارند احتمال بروز این بیماری بیشتر می باشد. در افرادی که کلیه آن ها سنگ ساز می باشد نسبت به سایرین کلسیم بیشتری دفع می شود و یا اینکه در ادرار آن ها موادی به نام مهار کننده وجود ندارد که این امر باعث تشکیل سنگ در کلیه می شود .

در برخی از افراد انسداد در مجاری ادراری و سیستم کلیه که موجب می شود ادرار بطور کامل دفع نشود و در ناحیه انسداد جمع و ته نشین شود باعث تشکیل سنگ می شود

سنگ کلیه

رژیم غذایی سالم در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه بسیار تاثیر گذار می باشد کاهش مصرف نمک، کلسیم و پروتئین های حیوانی مانع از تشکیل سنگ کلیه می شود شیوع تشکیل سنگ های کلیه در دنیا رو به افزایش می باشد سن شیوع این سنگ ها در صورتی که ژنتیکی و ارثی نباشد 30 تا 50 سالگی می باشد.

انواع سنگ کلیه

سنگ های اسیداوریکی: تشکیل این نوع از سنگ ها در کلیه با کم کردن مصرف پروتئین های حیوانی کاهش می یابد

سنگ های فسفات کلسیم: مصرف بیش از حد نمک، پروتئین و کلسیم می توانند باعث تشکیل سنگ های فسفات کلسیم در کلیه شوند که با کم کردن مصرف این مواد می توان مانع از تشکیل این نوع از سنگ ها شد.

سنگ های اگزالات کلسیم: تشکیل این نوع سنگ ها در کلیه با کم کردن مصرف نمک و پروتئین کاهش می یابد.

عوامل تاثیر گذار در ایجاد سنگ کلیه

ژنتیک

مصرف برخی از داروها

بیماری های گوارشی، بیماری های هیپرپاراتیروئیدیسم و بیماری نفروکلسیوز

مسدود شدن و تنگی محل اتصال حالب به لگنجه

برگشت ادرار به کلیه بدلیل انسداد در مجاری ادراری

تشخیص سنگ کلیه

در تشخیص سنگ های کلیه اولین اقدام سونگرافی می باشد بسیاری از افراد با احساس درد در پهلوها، استفراغ و تهوع به پزشک مراجع می نمایند که با انجام سونگرافی تشخیص داده می شود که در کلیه آن ها سنگ وجود دارد و این درد در قسمت پهلوها ناشی از وجود سنگ در کلیه می باشد. روش های درمانی بسیاری برای درمان این بیماری مطرح شده است  دکتر مریم تراب پرهیز جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری بهترین روش را برای درمان انتخاب می کنند و در این زمینه راهنمایی و مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :

یک × 3 =