اینستاگرام

0 / 5. 0

آنچه می خوانید...

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، عضوی است که در قسمت تحتانی کبد قرار گرفته است و وظیفه آن نگه داری مایع زردرنگ صفراست. غذاهای پر چرب از طریق مجاری صفراوی به داخل روده کوچک ریخته می شوند.

سنگ های صفراوی از کلسترول و سایر مواد، تشکیل شده است.  اندازه آن ها هم چون دانه های شن، یا توپ گلف، متفاوت است. اکثر سنگ های صفراوی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر یکی از این سنگ ها کیسه صفرا را مسدود کند، باید سریع درمان شود.

علائم سنگ صفرا

اکثر افراد مبتلا به سنگ های صفراوی علائم و نشانه ای خاصی ندارند. اما اگر علائمی ایجاد شود، باعث بروز  درد خفیف در شکم یا قسمت بالای شکم می شود. درد ممکن است گاهی شدید و دائمی باشد، یا به طور متناوب ناپدید شود، اما هنگام غذا خوردن این عارضه شدت پیدا می کند. هنگامی که کیسه صفرا مسدود می شود، بیمار ممکن است از درد همراه با تب رنج بکشد، رنگ پوست و چشم زرد می شود. در این موارد، بیمار باید به طور مداوم به پزشک معالج مراجعه کند، زیرا انباشت سنگ های صفراوی در سلول های کیسه صفرا باعث افزایش تورم لوزالمعده (پانکراتیت) می شود. این علائم ممکن است التهاب کیسه صفرا را نشان دهند. علائم سنگ صفراوی بسیار مشابه علائم درد ناگهانی حمله قلبی یا علائم بسیاری از بیماری های جدی و مزمن دیگر است.

علل و عوامل خطر سنگ صفرا

افرادی که اضافه وزن دارند، یا افرادی که سعی در از دست دادن وزن در اسرع وقت دارند بیشتر در خطر ابتلا به سنگ های صفراوی هستند.

افرادی که از غذاهای کم کالری استفاده می کنند به تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک شایانی می کنند.

تشخیص سنگ صفرا

تشخیص سنگ های صفراوی هنگامی امکان پذیر است که بیمار درد در حفره شکمی دارد. پزشک معالج ممکن است عکس برداری از ارگان های داخل بدن را توصیه کند. بررسی اولتراسوند حفره شکم ممکن است سنگ  های ایجاد شده در کیسه صفراوی  را نشان دهد. در این آزمایش، پزشک آنتی بادی رنگدانه بیمار را در یکی از رگ ها در بازوی تزریق می کند و سپس در حالی که رنگدانه در کبد، کیسه صفرا و روده در جریان است، اشعه ایکس را می گیرد. اگر بیمار هیچ علامتی نداشته باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد.

منبع: www.webteb.com

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.