اینستاگرام

آنچه می خوانید...

سوالات رایج واریکوسل

1. واریکوسل چیست؟

واریکوسل به معنای بزرگی و اتساع رگ های درونی بیضه هاست. واریکوسل مشابه واریس پا می باشد. واریکوسل از علل رایج کاهش تولید اسپرم است و کیفیت اسپرم را نیز کاهش می دهد و در  نهایت منجر به نازایی در مردان می شود.

واریکوسل به مرور زمان بیشتر می شود. اما خوش بختانه، بسیاری از واریکوسل ها به راحتی تشخیص داده می شوند و نیازی به درمان ندارند. در صورتی که واریکوسل منجر به بروز علائم شود، انجام جراحی توصیه می شود.

واریکوسل

1. نشانه های واریکوسل چیست؟

واریکوسل اغلب هیچ گونه علامت و نشانه ای ندارد. در برخی موارد می تواند موجب درد در فرد شود، مانند زمانی که فرد فعالیت های سنگین بدنی داشته باشد و یا به پشت خوابیده باشد. تشخیص واریکوسل در زمان بررسی باروری و تست های روتین فیزیکی اتفاق می افتد. اما با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود:

• درد و تورم کیسه بیضه
  • وجود توده در کیسه بیضه
  • تغییر اندازه بیضه ها
  • مشکلات مربوط به باروری
  1. میزان شیوع واریکوسل چه میزان است؟

تنها 15 درصد مردان مبتلا به واریکوسل هستند. اما در حدود 40 درصد مردان از مشکلات ناباروری رنج می برند. این وضعیت می تواند به این علت اتفاق بیفتد که واریکوسل به بیضه ها صدمه می زند و میزان تولید اسپرم را کم می کند.

از میان مردان مبتلا به واریکوسل، 45 درصد واریکوسل را در هر دو سمت دارند، 50 درسد در سمت چپ و 5 درصد در سمت راست این مشکل را تجربه می کنند.

1. برای تقویت تولید اسپرم، چه کارهایی باید کرد؟
  • کنار گذاشتن سیگار و مصرف دخانیات
  • مصرف نکردن مشروبات الکلی
  • ورزش کردن
  • مصرف ویتامین (آنتی اکسیدان)
  1. آیا واریکوسل تاثیری بر روی مایع منی می گذارد؟

وقتی فردی متوجه واریکوسل می شود، اغلب دچار  استرس و اضطراب می شود. مطالعات نشان می دهد که واریکوسل می تواند نتایج بررسی مایع منی (مانند غلظت، تحرک و ساختار) را تغییر بدهد.

1. چند وقت بعد از درمان نتایج مطلوبی به دست می آید؟

واریکسلکتومی، روش جراحی در درمتن واریکوسل است. تقریبا 4 ماه پس از جراحی، بیماران نتایج چشم گیری را مشاهده خواهند کرد، که اثرات جراحی تا دو سال پایدار می باشد. این روش جراحی نه تنها  اثرات منفی بر روی اسپرم ندارد، بلکه باعث افزایش تعداد اسپرم ها  در نهایت باروری می شود.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.