سوالات متداول درمان بی اختیاری ادرار

سوالات متداول بی اختیاری ادرار :

بی اختیاری ادرار در بانوان بیشتر از آقایان رخ می دهد به نوعی بانوان بیشتر در معرض ادرار قرار می گیرند در خصوص ادرار سوالاتی بیان می شود ، در ذیل متداول ترین سوالات بی اختیاری ادرار را بیان می کنیم .

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری و پس از آن از چه نوعی است ؟

بی اختیاری ادرار در زمان بارداری از نوع استرسی می باشد ، افزایش فشار در مثانه سبب بی اختیاری ادرار می شود ، زمانی که بی اختیاری ادرار نوع استرسی در شخص رخ می دهد اسفنگتر مثانه با اختلال روبرو می شود و کارایی خوبی ندارد ، در نتیجه مثانه در نگه داری ادرار دچار مشکل می شود .

علت بی اختیاری ادرار در زمان بارداری چیست ؟

علت بی اختیاری ادرار در زمان بارداری معمولا به علت بیش فعال بودن مثانه است ، در زمان بارداری لوله ای که ادرار را کنترل می کند تحت تاثیر قرار گرفته در نتیجه شخص به بی اختیاری ادرار دچار می شود .

آیا همگی بی اختیاری ادرار نیاز به انجام عمل جراحی دارند ؟

خیر – با تکنیک های جدیدی که برای بی اختیاری ادرار ارائه شده است ، می توان بدون جراحی نیز بی اختیاری ادرار را درمان نمود .

بسته به شدت و نوع بی اختیاری ادرار درمان آن متفاوت است .

برای درمان بی اختیاری ادرار چه روش های وجود دارد ؟

برای درمان بی اختیاری ادرار معمولا از روش جراحی کم تهاجمی و جراحی باز استفاده می شود ، البته تکنیک های جدیدی برای درمان بی اختیاری ادرار نظیر انجام تمرین های ورزشی کگل و … وجود دارد .

میزان موفقیت بی اختیاری ادرار چند درصد است ؟

موفقیت درمان بی اختیاری ادرار معمولا بالای 80 درصد است ، در خصوص میزان موفقیت جراحی ها و روش های کم تهاجمی باید بیان کرد هر کدام از روش ها میزان موفقیت تقریبا مشابهی دارند .

آیا درمان بی اختیاری ادرار عوارض دارد ؟

درمان بی اختیاری ادرار معمولا بسیار کم بوده که پس از مدت زمانی برطرف می شود ، برخی از عوارض جانبی بی اختیاری ادرار شامل خونریزی است که پس از گذشت چند روز برطرف می گردد .

چگونه بی اختیاری ادرار در زمان بارداری را درمان می کنند ؟

بی اختیاری ادرار در زمان بارداری را می توان با تمرین مثانه درمان کرد ، این بی اختیاری معمولا پس از دوران بارداری برطرف می گردد .

تمرینات کیگل چیست ؟

برای کنترل کردن بی اختیاری ادرار از یک سری روش ها و تمرین های ورزشی استفاده می شود ، انجام تمرینات کیگل به سفت شدن عضلات و قوی شدن عضلات کف لگن کمک شایانی می کند ، با انجام تمرینات کیگل عملکرد اورترا و اسفنکر بهتر می شود .

در نتیجه بی اختیاری ادرار درمان می شود .

در زمان تمرینات کیگل چه نکاتی را باید رعایت نماییم ؟

در زمان انجام تمرینات کیگل باید عضلات باسن ، ران و شکم را شل کرده در مقابل عضلات کف لگن را باید سفت نمایید ، نکته ای که در انجام تمرینات کیگل باید رعایت نمایید عضلات کف لگن را کم کم و با شمردن 1 تا 10 شل نمایید .

چه زمانی در مورد بی اختیاری ادرار به پزشک مراجعه کنیم ؟

زمانی که پس از 6 هفته شما هنوز مشکلات مثانه ای دارید باید به پزشک مراجعه نمایید تا مشکلاتان برطرف گردد ، مشکل بی اختیاری ادرار را باید جدی گرفت و هر چه سریع تر جهت درمان به پزشک جراح زیبایی زنان مراجعه کنید .

دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی زنان توصیه می کند هر چه سریعتر به درمان بی اختیاری ادرار بپردازید تا این مشکل در دراز مدت برای شما مشکل آفرین نباشد .

آیا بی اختیاری ادرار بر اثر عفونت ادراری رخ می دهد ؟

بله –یکی از مواردی که بی اختیاری ادرار در اثر آن رخ می دهد عفونت ادراری می باشد ، دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن توصیه می کند بانوان ابتدا بی اختیاری ادرار و عفونت مثانه را درمان کرده سپس جراحی زیبایی واژن را انجام دهند .

آیا زمان خندیدن ، سرفه و عطسه چند قطره از ادرار خارج می شود نشانه بی اختیاری ادرار است ؟

بله – زمانی که در اثر هر یک از عوامل بالا چند قطره ادرار خارج شود شخص به بی اختیاری ادرار مبتلا شده است و درمان آن را باید سریع تر انجام دهد .

بی اختیاری ادرار فوریتی چیست ؟

در بی اختیاری ادرار فوریتی شخص به شدت و ناگهانی احساس می کند باید ادرار کند ، این اشخاص قبل از رسیدن به دستشویی کنترل ادرار خود را از دست می دهند .

برای درمان بی اختیاری ادرار چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی زنان توصیه می کند برای درمان بی اختیاری ادرار باید از مصرف غذاهای پر ادویه ، نوشابه های گاز دار و قهوه اجتناب کرد .

آیا اشخاصی که بی اختیاری ادرار دارند می توانند تمرین های سنگین ورزشی را انجام دهند ؟

دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی زنان توصیه می کند اشخاصی که بی اختیاری ادرار از هر نوعی را دارند از انجام تمرین های سنگین ورزشی و فعالیت های سنگین نظیر بلند کردن اجسام سنگین را انجام ندهند .

درمان بی اختیاری ادرار با TVT چیست ؟

درمان بی اختیاری ادرار با TVT برای زنان انجام می شود این تکنیک که روشی نوینی است ، برای درمان بی اختیار ادرار استرسی می باشد ، انجام درمان بی اختیاری ادرار با TVT با بی حسی موضعی انجام می شود .

عوامل ایجاد کننده بی اختیاری ادرار استرسی چیست ؟

از جمله عوامل ایجاد کننده بی اختیاری ادرار استرسی می توان به یائسگی ، اختلالات عضلات کف لگن و زایمان های دشوار اشاره کرد، البته دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی زنان بیان می کنند که هنوز علت مشخصی برای بی اختیاری ادرار مشخص نشده است .

چگونه تقویت مثانه را می توان انجام داد ؟

نگه داشتن کم کم ادرار و سپس به مرور زمان این مدت زمان را بیشتر کردن کمک شایانی به درمان بی اختیاری ادرار می کند ، دکتر تراب پرهیز جراح زببایی زنان توصیه می کند اشخاصی که به بی اختیاری ادرار  مبتلا هستند تمرین تقویت مثانه را انجام دهند

سوالات برخی از بیماران دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی زنان در خصوص بی اختیاری ادرار :

سلام دکتر تراب پرهیز من مدتی است بیماری بی اختیاری ادرار دارم ، بی اختیاری ادرار من هر 45 دقیقه زیاد و کم می شود علاوه برآن ادرارم کدر و بدبو است ، در برخی از مواقع بی اختیاری ادرار من همراه با درد وسوزش است علت این بی اختیاری ادرار در من چیست ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

سلام ، با توجه به صحبت های شما دوست گرامی من در دستگاه ادرار شما علائم سنگ را می بینم ، سنگ کلیه سبب ایجاد شدن عفونت در مجراحی ادرار می شود ، به شما بیمار گرامی توصیه می شود علاوه بر آزمایش ادرار آزمایش های دیگری مانند سونوگرافی و مثانه را انجام دهید ، در کنار سنگ دستگاه ادرار شما به بیماری بی اختیاری ادرار نیز مبتلا شده اید .

لازم به ذکر است بیماری ادرار فقط بیانگر یک بیماری نیست بلکه نشانگر چند بیماری در بدن است نظیر عفونت دستگاه ادرار ، شل شدن عضلات کف لگن و سایر موارد ، شما دوست گرامی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید تا درمانتان آغاز گردد .

دکتر در بالا شکم احساس گرفتگی می کنم ، در زمان نشستن به دلیل گرفتگی مجبورم کمرم صاف کنم تاهیچ گونه فشاری به شکمم وارد نشود ، معمولا در طول روز به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوم آزمایش های متعددی انجام دادم نظیر آزمایش خون و ادرار ، کلیه هام سالم بود ، ممکن است عفونت ادرار داشته باشم ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

دوست گرامی طبق بیانات شما آزمایش ادرار شما طبیعی بوده و نشانی از عفونت پیدا نیست ، بهتر است درمان آنتی بیوتیکی را زیر نظر دکتر انجام دهید ، اگر با درمان آنتی بیوتیکی علائم برطرف نشد برای بررسی های دقیق نزد پزشک مراجعه نمایید ، بررسی های دقیق شامل جمع آوری ادرار بهه مدت 24 ساعته و … می باشد .

سلام دکتر من پس از تخلیه ادرار در زمان بلند شدن چند قطره از من خارج می شود ، می شه بگید علت چیست ؟ آیا بیماری بی اختیاری ادرار دارم ؟ دکتر من 35 سالمه و متاهل می باشم ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

دوست گرامی این مشکل در اصطلاح پزشکی Dribbling نام دارد که شما پس از ادرار کامل هنوز حالت چکه چکه شدن دارید ، در این بیماری مثانه نمی تواند به شکل کامل خود را تخلیه کند یکی از علت های ایجاد این بیماری منزوی شدن ، افسردگی می باشد شما دوست عزیز باید هر چه سریعتر جهت درمان به پزشک مراجعه نمایید .

باسلام ، دکتر سن من 20 هست به شدت به بیماری بی اختیاری ادرار مبتلا هستم ، در زمان بیداری هر 2 ساعت و در زمان خواب هر 4 ساعت یکبار حتما باید تخلیه ادرار داشته باشم ، این مشکل خانوادگی است پدر و عموهام نیز به این مشکل مبتلا بوده اند آیا ریشه بیماری من ارثی است و درمانی برای این بیمار وجود دارد ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

سلام خدمت شما دوست گرامی ، شما دوست عزیزتکرر ادرار یا همان بی اختیاری ادرار شدید را دارید ، شما علاوه بر ارزیابی نوع و شدت بیماری بی اختیاری ادرار باید از نظر سلامتی عمومی مورد بررسی قرار بگیرد، در صورت وجود خون در ادرار و ادرار تیره پزشک را در جریان بگذارید تا پزشک درمان قطعی را انجام دهد .

بی اختیاری ادرار شما  روند زندگی عادی شما را مختل کرده است این امر ضمن برهم زدن آسایش شما نشانگر بیماری جدی می باشد با توجه به سن کمی که دارید توصیه می کنم هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید ، بی اختیاری ادرار شما ممکن است ارثی باشد با توجه به داشتن سابقه بیماری در خانواده پدری .

سلام دکتر میشه بگید داروی تکرر ادرار یا همان بی اختیاری ادرار چی هست ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

سلام دوست گرامی ، در ابتدا توصیه می کنم هیچ داروی را خود سرانه مصرف نکنید ، اگر شما به بیماری بی اختیاری ادرار مبتلا هستید پزشک معالج با معاینه شما سطح آن را مشخص می کند سپس روش های لازم و ضروری برای درمان را به شما اعلام می کند ، داروی تکرر ادرار یا بی اختیاری ادرار کپسول دتروسیتول یا قرص هی دتروسیتول هستند ، این قرص و کپسول ها ماهیچه های غیر ارادی را به حالت استراحت در می آورند .

برای بی اختیاری ادرار تولترودین در دیواره مثانه عضلات دتروسول را ریلکس می کند .

سلام دکتر آیا افرادی که رابطه جنسی پیش فعال دارند می توانند رابطه جنسی داشته باشند ؟

پاسخ دکتر تراب پرهیز جراح زیبایی واژن به این بیمار :

متاسفانه باور اشتباهی که در اکثر بانوان وجود دارد این است که به علت داشتن مثانه پیش فعال باید از انجام رابطه جنسی تا حد ممکن اجتناب ورزید ، زیرا انجام رابطه جنسی سبب بدتر شدن این مسئله می شود ، در پاسخ به این عزیزان بیاد که این باور کاملا اشتباه است ، انجام آمیزش جنسی برای اشخاصی که مثانه بیش فعال دارند مضر و خطرناک نیست ، انجام آمیزش جنسی برای این اشخاص آسیبی به مثانه وارد نمی کند .

اشخاصی که مثانه پیش فعال دارند برای درمان بهتر است نزد پزشک بروند تا با ارائه راه حل های درمان را به شکل قطعی برای آنها انجام دهند .

ریفلاکس ادراری دارای چند درجه است ؟

ریفلاکس ادراری دارای درجه های مختلف است ، معمولا درجه یک و دو دارد ، در ریفلاکس ادرار هرچه سن کودک کمتر باشد شدت ریفلاکس کمتر است .

راه های ارتباطی دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار