عفونت های دستگاه ادراری

عفونت ادراری یکی از مسائل شایع به خصوص در میان زنان است و حداقل نیمی از زنان حوالی سن سی سالگی یک دوره عفونت ادراری را تجربه کرده اند و دلیل این عفونت شایع در میان زنان به علت نزدیکی مجاری ادراری، تناسلی و مدفوعی به نسبت مردان می باشد . مگر اینکه در طیف سنی کودکان پسر زیر یک سال و آقایان مسن ابتلا به بیماری عفونت ادراری بیشتر است .

عفونت های دستگاه ادراری

دستگاه ادراری معمولا زمانی دچار عفونت می شود که باکتری ها از دستگاه گوارش (مقعد ) به دستگاه ادراری راه می یابند . در صورتی که باکتری ها در مجاری خروجی مثانه رشد کنند، عفونت اورتریت نامیده می شود . اما وقتی باکتری ها منجر به عفونت مثانه شوند، التهاب مثانه (سیستیت) نامیده می شود . در صورتی که عفونت به طور مناسبی درمان نشود، به داخل بدن رخنه کرده و منجر به عفونت کلیه ها (پیلونفریت) می شود . عفونت های دستگاه ادراری در برخی افراد، مزمن یا مکرر است .

علائم عفونت های دستگاه ادراری

علائم عفونت  دستگاه ادراری شامل موارد زیر است:

• احساس درد یا سوزش در مثانه یا پیشابراه به هنگام دفع ادرار
  • ادرار تیره یا مایل به قرمز
  • احساس درد و فشار زیر شکم

چنان چه عفونت در کلیه ها باشد، فرد دچار حالت تهوع، احساس درد در ناحیه ی کمر یا پهلوها و تب و لرز می شود . تکرر ادرار می تواند نشانه ای از افزایش سطح قندخون نیز باشد؛ بنابراین نتایج حاصل از آزمایش های اخیر قندخون باید بررسی شوند .

دکتر مریم تراب پرهیز متخصص ارولوژی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

طول دوره درمان عفونت های دستگاه ادراری

طول دوره درمان این بیماری مردان با زنان متفاوت می شود و معمولا در زنان بین سه تا پنج روز و در مردان بین پنج تا هفت روز می باشد .

تشخیص عفونت های دستگاه ادراری

تشخیص و درمان زود هنگام می تواند از وقوع عفونت های جدی تر جلوگیری کند . در این موارد، آزمایش ادرار به منظور بررسی وجود باکتری ها و عفونت در ادرار انجام می شود . در صورتی که بیمار عفونت های ادراری مکرر داشته باشد انجام برخی آزمایشات دیگر ضروری است . همچنین ممکن است نیاز به انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن باشد . به علاوه ممکن است پیلوگرافی داخل وریدی نیز انجام گیرد که در آن از ماده ای حاجب برای داشتن تصاویر واضح با اشعه ی ایکس از دستگاه ادراری استفاده می شود . گاهی انجام سیستوسکوپی نیز ضروری است .

پزشک معالج برای درمان عفونت دستگاه ادراری احتمالا براساس نوع باکتری موجود در ادرار، آنتی بیوتیک تجویز می کند . عفونت های کلیوی جدی تر هستند و ممکن است به مدت چند هفته نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشند . نوشیدن مایعات فراوان به پیشگیری و درمان عفونت کمک می کند .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص اورولوژی خانم مراجعه نمایید.