علائم انسدادی ادراری در مردان

آیا بیماری هایپر پلازی خوش خیم پروستات را شنیده اید ؟

بسیاری از بیماری ها امروزه به گوش شما ناآشنا می آیند اما مکن است علائمی از آن را داشته باشیم و اقدام دیرهنگام می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد . با ما همراه باشید تا با بخشی از این بیماری آشنا شوید .

علائم تحریکی و یا انسدادی ادراری

بیماران انسداد ادراری در مردان معمولا از کاهش فشار جریان ادراری ، تخلیه ی ناکامل مثانه ، اعمال زور برای تخلیه ، قطره قطره آمدن قسمت انتهایی ادرار و بیدار شدن در شب برای دفع ادرار شکایت دارند.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

زمان بروز علائم بیماری

درعلائم بیماری با گذشت زمان چه تغییری ایجاد می شود ، هایپر پلازی خوش خیم پروستات ( BPH ) سپری آهسته و پیشرونده دارد . ریسک فاکتور اصلی آن مواجهه ی پروستات با تستوسترون است . 90 درصد مردان بالای 80 سال علائم BPH را تجربه خواهند کرد .

بیماری سابقه اختباس ادرار، سنگ مثانه ، نارسایی کلیه پس از انسداد و یا عفونت عود کننده ی مجاری ادراری دارد . این مشکلات بیانگر BPH با درجه ی شدید هستند و اندیکاسیون درمان جراحی هایپرتروفی پروستات دارند .

ارتباط شدت بیماری با روش درمانی

به بیماران بر اساس علائم و میزان رنجش آن ها ، انواع روش های درمانی BPH پپیشنهاد می شود .

آنتی ژن اختصاصی پروستات ( PSA ) می تواند با سایز پروستات مرتبط باشد . PSA value در حال افزایش با بالاتر بودن میزان عوارض وابسته به BPH از جمله احتباس ادرار ، عفونت ادرار، نارسایی کلیه و هم چنین نیاز به جراحی BPH مرتبط است .

بررسی های فیزیکی بیمار

پروستات از نظر سایز ، وجود هر گونه ندول ، سفتی ، غیرقرینگی یا تندرنس بررسی نمی شود . به یاد داشته باشید که سایز پروستات هیچ ارتباطی با اسکور علائم یا شدت آن ها ندارد . بیمارانی با غده پروستات کوچک ممکن است علائم شدیدی داشته باشند و در بیماران دارای پروستات بزرگ می توانند بدون هیچ گونه علائم ادراری ظاهر شوند .

این بررسی ، آگاهی از باقیماده ادرار ، چگونگی تخلیه مثانه توسط بیمار را تعیین خواهد کرد .

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

BPH برابر است با هایپر پلازی سلول های اپیتلیال پروستات که ثانویه به مواجهه با تستوسترون در هیدرو تستوسترون رخ می دهد.  پروستات بزرگ می تواند باعث انسداد دهانه ی خروجی مثانه و در نتیجه مانع ادرار کردن شود. در ابتدا عضله دترسور برای مقابله با انسداد دهانه خروجی مثانه دچار هایپرتروفی می شود . سپس با پیشرفت بیماری ، دترسور ، دیگر قادر به ادامه مقابله با افزایش مقاومت دهانه مثانه نیست .

انواع روش های درمانی

درمان با الفا بلاکر

الفا بلاکر ها درمان اولیه BPH هستند . آن ها عضله صاف پروستات و گردن مثانه را برای کاهش مقاومت دهانه خروجی شل می کنند .

درمان با مهار کننده 5 آلفا ردوکتاز :

5 – آلفا ردوکتاز با مهار تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون عمل می کند .

درمان با جراحی :

انواع مختلف روش های جراحی برای BPH موجود است . رسکشن پروستات از راه اورترا ( TURP ) در مقایسه با سایر روش ها، روش گلد استاندار می باشد  . با جراحی بافتی که سبب انسداد شده است از لومن اورترا برداشته می شود . اندیکاسیون های جراحی شامل نارسایی کلیه و احتباس ادار ثانویه به BPH ، عفونت عود کننده مجاری ادراری و سنگ مثانه است .

دکتر مریم تراب پرهیز متخصص ارولوژی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 88775457 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

روش جراحی تهاجمی

این گونه روش ها شامل درمان با امواج مایکروویو از راه ترانس اورترا ، درمان حراراتی القا شده با آب ، رسکشن پروستات با لیزر هولمیوم و پروستاتکتومی با لیزر اشعه ی سبز اخیرا در درمان BPH مورد توجه قرار گرفته اند .

نتیجه گیری

داشتن علائم های مربوط به بیماری BPH توجه شما را به درمان های مناسب جلب می کند که با مراجعه به جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری اداری می توانید مراحل درمان را سپری نمایید .