اینستاگرام

[ratemypost]
علت ایجاد واریکوسل

آنچه می خوانید...

واریکوسل زمانی ایجاد می شود که شبکه وریدی بالای بیضه به طور غیر طبیعی دچار پیچ خوردگی شود و در نتیجه این پیچ خوردگی جریان خون به درستی عبور نمی کند و موجب تورم و بزرگتر شدن سیاهرگ ها می شود. این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 25 سالگی رخ می دهد و به آرامی تشدید می شود و وسعت پیدا می کند، عروق بیضه چپ نسبت به عروق بیضه راست بیشتر درگیر واریکوسل می شود.

علت ایجاد واریکوسل

واریکوسل چیست؟

بیماری واریکوسل یا چندین رگ در بیضه است که عمل خون رسانی سیاهرگ ها را محدود می کند. این عارضه در بیضه ها رخ می دهد.

واریکوسل یکی از علل رایج تعداد کم اسپرم است، رگ های واریکوسل می توانند اندازه بیضه را کاهش دهد.

اکثر موارد واریکوسل در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و با عمل جراحی درمان می شود.

این عارضه در حدود 10 درصد از مردان و 30 درصد مردان مبتلا به اختلالات باروری دیده می شود.

.

در 90٪ از موارد واریکوسل در سمت چپ، در حدود 10٪ دو جانبه (سمت راست و چپ)، و تنها در چند مورد در سمت راست به تنهایی ظاهر می شود.

با توجه به اندازه آنها، واریکوسل برآمدگی بیضه در بخش کیسه بیضه (اسکروتوم) بالا که می تواند در طول معاینه فیزیکی لمس شود و گاهی این برجستگی با چشم قابل دیدن است.

رگ های واریکوسل بدون هیچ گونه علائمی اتفاق می افتد، اما ممکن است باعث درد موضعی و همچنین نارسایی قلبی شود. این اختلال ممکن است در رشد بیضه سالم در زمانی که بیمار هنوز سن کمی دارد ایجاد شود.

علائم واریکوسل

از علائم شایع واریکوسل می توان  به پیچ خوردگی و بزرگ شدن سیاه رگ ها درون بیضه اشاره کرد، که در نتیجه این پیچ خوردگی بیمار احساس درد در ناحیه بیضه خواهد داشت. برجسته شدن و تورم کیسه بیضه از نشانه های دیگر واریکوسل می باشد. در بسیار ی از موارد واریکوسل بدون علامت خاصی می باشد و زمانی که فرد به پزشک مراجعه می کند این بیماری تشخیص داده می شود.

درجه بندی واریکوسل

واریکوسل دارای درجه بندی های مختلفی می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

واریکوسل گرید 1: در این نوع از درجه بندی در هنگام زور زدن ورید ها قابل لمس می باشد.

گرید 2: در این نوع از درجه بندی نیاز به زور زدن نمی باشد و در حالت ایستاده ورید ها قابل لمس می باشد.

گرید 3: در گرید 3 در حالت ایستاده بدون لمس ورید ها قابل مشاهده می باشند.

واریکوسل ساب کلینیکال: در این حالت با استفاده از سونگرافی واریکوسل تشخیص داده می شود و جراح واریکوسل با معاینه فیزیکی نمی توان واریکوسل را تشخیص داد.

علل و عوامل خطر واریکوسل

• این بیماری خلل در طناب اسپرماتیک ایجاد می کند.
  • آسیب در بیضه را به همراه دارد.
  • سوپاپ هاو رگ ها که خون را به بیضه بدرستی نمی رسانند.
  • این عارضه در جوانان بین 15 تا 20 رخ می دهد.
  • انسداد سیاهرگها در رگ های بزرگ که عدم خون رسانی به قلب می شود.

تشخیص واریکوسل

این عارضه با سنگین شدن یکی از بیضه ها یا تغییر در شکل بیضه بیمار ظاهر شود، که جراح واریکوسل با لمس بیضه یا با انجام سونوگرافی(اولتراسوند) این توده را بررسی کند.

ناباروری در مردان مهمترین مشکلی است که بواسطه واریکوسل ایجاد می شود، در این حالت باید هرچه سریع تر درمان صورت گیرد، بهترین راه درمان واریکوسل جراحی می باشد که در اینم جراحی عروق سیاهرگ معیوب بسته می شود که به روش های مختلفی انجام می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان واریکوسل و روش های مورد استفاده در این جراحی می توانید به مقاله درمان واریکوسل مراجعه نمایید.

برای درمان واریکوسل جراحی می تواند به روش های مختلف انجام شود:

جراحی واریکوسل باز: این روش بسیاررایج است، بنابراین بیضه را از طریق برش در شکم یا کشاله ران می گیرند. جراحی تحت تاثیر بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در طی عمل جراح با میکروسکوپ و داپلر آن را رفع می کند روند بهبودی پس از جراحی سریع است و درد ناشی از این عمل بسیار کم است.

جراحی لاپاروسکوپی: در این جراحی یک برش کوچک ایجاد می کنند که از طریق آن یک دوربین کوچک وارد می کنند. با این حال، این جراحی به ندرت انجام می شود.

آمبولیزاسیون: یک جراح اشعه ایکس در این روش دارد که در طول این عمل یک کاتر به داخل رگها وارد می کند.در آزمایش رادیوگرافی جراح  کاتر را مشاهده می کند.

نتیجه گیری

بهتر است هر چه سریعتر جهت تشخیص و درمان این بیماری اقدام نماید تا از بروز هر گونه عوارضی ناشی از آن جلوگیری شود. هم چنین باید از بهترین متخصص اورولوژی در شهر محل سکونت تان که در زمینه درمانی تخصص و تجربه بسیاری دارد کمک بگیرید.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.