علل واریکوسل

بیماری واریکوسل یا چندین رگ در بیضه است که عمل خون رسانی سیاهرگ ها را محدود می کند. این عارضه در بیضه ها رخ می دهد.

واریکوسل یکی از علل رایج تعداد کم اسپرم است، رگهای واریکوسل می توانند اندازه بیضه را کاهش دهد.

اکثر موارد واریکوسل در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و با عمل جراحی درمان می شود.

این عارضه در حدود 10 درصد از مردان و 30 درصد مردان مبتلا به اختلالات باروری دیده می شود

واریکوسل.

در 90٪ از موارد واریکوسل در سمت چپ، در حدود 10٪ دو جانبه (سمت راست و چپ)، و تنها در چند مورد در سمت راست به تنهایی ظاهر می شود.

با توجه به اندازه آنها، واریکوسل برآمدگی بیضه در بخش کیسه بیضه (اسکروتوم) بالا که می تواند در طول معاینه فیزیکی لمس شود و گاهی این برجستگی با چشم قابل دیدن است.

رگهای واریکوسل بدون هیچ گونه علائمی اتفاق می افتد، اما ممکن است باعث درد موضعی و همچنین نارسایی قلبی شود. این اختلال ممکن است در رشد بیضه سالم در زمانی که بیمار هنوز سن کمی دارد ایجاد شود.

علائم رگهای واریکوسل

در اغلب موارد رگهای واریکوسل نشانه ی ایجاد نمی کند، فقط دردهای غالبا در:

• درد بسیار شدید در ناحیه بیضه
  • بیمار در حالت ایستادن ، راه رفتن یا حتی نشستن درد زیادی را احساس کند. درد در طول روز زیاد و در شب به اوج خود می رسد.
  • کاهش درد در هنگام خوابیدن به پشت.

علل و عوامل خطر واریکوسل

• این بیماری خلل در طناب اسپرماتیک ایجاد می کند.
  • آسیب در بیضه را به همراه دارد.
  • سوپاپ هاو رگ ها که خون را به بیضه بدرستی نمی رسانند.
  • این عارضه در جوانان بین 15 تا 20 رخ می دهد.
  • انسداد سیاهرگها در رگ های بزرگ که عدم خون رسانی به قلب می شود.

تشخیص واریکوسل

این عارضه با سنگین شدن یکی از بیضه ها یا تغییر در شکل بیضه بیمار ظاهر شود، که پزشک متخصص با لمس بیضه یا با انجام سونوگرافی(اولتراسوند) این توده را بررسی کند.

جراحی می تواند به روش های مختلف انجام شود:

جراحی واریکوسل باز: این روش بسیاررایج است، بنابراین بیضه را از طریق برش در شکم یا کشاله ران می گیرند. جراحی تحت تاثیر بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در طی عمل جراح با میکروسکوپ و داپلر آن را رفع می کند روند بهبودی پس از جراحی سریع است و درد ناشی از این عمل بسیار کم است.

جراحی لاپاروسکوپی: در این جراحی یک برش کوچک ایجاد می کنند که از طریق آن یک دوربین کوچک وارد می کنند. با این حال، این جراحی به ندرت انجام می شود.

آمبولیزاسیون : یک جراح اشعه ایکس در این روش دارد که در طول این عمل یک کاتر به داخل رگها وارد می کند.در آزمایش رادیوگرافی جراح  کاتر را مشاهده می کند.

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات

منبع www.webteb.com/man-health/diseases