فیستول ادراری

به یک بازشدگی غیر طبیعی بین اندام مجرای ادراری فیستول ادراری گفته می شود  که موجب نشت ادرار غیر عادی  و مدفوع در ناحیه واژن می شود.

فیستول ادراری

دلایل

آسیب دیدگی بدلیل یک سانحه، پرتو درمانی یا یک عمل جراحی می تواند از دلایل بروز فیستول ادرار باشد .

علائم فیستول ادراری

• ترشحات مایع و ادرار از واژن
  • خروج ترشحات بدبو و گاز از واژن
  • عفونت های مکرر ادراری
  • احساس درد در شکم

تشخیص

برای تشخیص در ابتدا معاینات و بررسی های لازم توسط پزشک صورت می گیرد . احتمالا یک معاینه لگنی توسط پزشک برای تشخیص صورت می گیرد، سابقه پزشکی بیمار برای تشخیص دلیل بروز این بیماری، بررسی می شود. پزشک آزمایشاتی برای تشخیص دقیق و تعیین محل دقیق فیستول در نظر می گیرد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

آزمایش ادرار: برای تشخیص احتمال عفونت و سایر مشکلات در مجرای ادراری این آزمایش برای بیمار در نظر گرفته می شود و نمونه ادرار برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود تا در صورت بروز مشکلی درمان صورت گیرد.

اوروگرافی ادراری : برای معاینه دقیق مثانه از این آزمایش استفاده می شود این آزمایش با استفاده از اشعه ایکس و یک رنگ کنتراست که به مجرای ادراری تزریق می شود صورت می گیرد .

سیستوسکوپی: سیستوسکوپی از بهترین روش ها برای تشخیص فیستول می باشد در این روش تشخیصی از یک وسیله مخصوص که متصل به دوربین است برای مشاهده مجرای ادراری یا مثانه استفاده می شود.

فیستولوگرافی: این روش مخصوص تشخیص فیستول می باشد که با استفاده از تصویر برداری با اشعه ایکس می توان وجود یک یا چند فیستول را تسخیص داد . با استفاده از این روش تشخیصی می توان محل فیستول را تشخیص داد و مشخص کرد که کدام اندام درگیر می باشد.

درمان

در برخی از موارد که فیستول کوچک باشد و بافت های اطراف آن سالم باشد ممکن است نیازی به درمان نباشد و خود به خود بهبود پیدا کند. در بسیاری از موارد برای درمان فیستول نیاز به جراحی است که نوع و محل فیستول تعیین کننده نوع جراحی می باشد. با توجه به محل فیستول جراحی ممکن است در برخی از موارد از طریق شکم یا از طریق واژن باشد.

می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی در برخی از موارد فیستول را درمان کرد در این جراحی از برش های کوچکتری استفاده می شود.

هدف از جراحی فیستول بستن باز شدگی فیستول و حفظ عملکرد اندام آسیب دیده می باشد. در اکثر موارد بعد از جراحی فیستول در مثانه یک کاتر قرار می گیرد که می توان بعد از گذشت چند هفته و پس از ترمیم ناحیه فیستول آن را برداشت.

یک × 2 =