اینستاگرام

هر آنچه که در رابطه با سرطان پروستات باید دانست

آنچه می خوانید...

هر آنچه که در رابطه با سرطان پروستات باید دانست

پروستات قسمت ابتدایی پیشابراه را احاطه کرده است و غده کوچکی می باشد که در پایین مثانه قرار گرفته است، ادرار از طریق پیشابراه از مثانه به بیرون از بدن خارج می شود . غده پروستات در زیر مثانه و محل خروج ادرار قرار گرفته است که بروز هر مشکلی در این غده باعث اختلال در روند استخراج ادرار می شود . یکی از وظایف پروستات با وارد کردن فشار به قسمت ابتدایی پیشابراه کمک به خارج شدن ادرار می باشد . علاوه بر این ماده ای که توسط پروستات ترشح می شود به فعال نگه داشتن اسپرم ها کمک بسیار شایانی می کند . ماده ای که توسط پروستات ترشح می شود برای فعال باقی ماندن اسپرم ها بسیار ضروری می باشد و این مایع پیشابره را مرطوب و لغزنده نگه می دارد .

سرطان پروستات

علائم بیماری های پروستات

• اختلالات ادراری ( تکرر ادرار ، سوزش  در هنگام ادرار ، احساس درد در زمان ادرار و بند امدن ادار یا قطره قطره ادرار کردن )
  • مشاهده خون در ادرار
  • اختلال در فعایلت های جنسی
  • احساس درد در کمر و لگن

بیماری های پروستات

التهاب پروستات بیشتر در مردان جوان تا میانسال بروز پیدا می کند ، و علائم آن در افراد مختلف متفاوت است ، سوزش یا درد در زمان ادرار کردن از علائم بارز این بیماری است .

سرطان پروستات چیست؟

یکی از سرطان هایی که در مردان احتمال بروز آن بسیار زیاد است سرطان پروستات می باشد ، به رشد بدخیم سلول های پروستات ، سرطان پروستات گفته می شود. این سلول های بدخیم به طور آهسته و به آرامی شروع به رشد می کنند و در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد به بیرون از پروستات گسترش پیدا می کند . علائم و نشانه های این بیماری به شدت آن بستگی دارد ، عواملی که در بروز این سرطان تاثیر گذار است عبارتند از : سن بالای 65 سال ، رژیم غذایی نامناسب ،و عوامل ژنتیکی

پیشگیری از سرطان پروستات

انجام آزمایشات لازم ( آزمایش psa)  در مردان بالای 40 سال به منظور غربالگری این بیماری و پیشگیری از بروز آن بسیار توصیه می شود

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، مصرف برخی از مواد غذایی در پیشگیری و کاهش بروز این سرطان بسیار تاثیر گذار می باشد مانند : ویتامین D، سلنیوم ، چای سبز و سویا

به منظور جلوگیری از بروز سرطان پروستات مصرف برخی از مواد غذایی در مردان سنین بالا به هیچ عنوان توصیه نمی شود مانند مواد قندی  و چربیها به خصوص LDL یا همان چربی مضر.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.