هر آنچه که در رابطه با سرطان پروستات باید دانست

پروستات قسمت ابتدایی پیشابراه را احاطه کرده است و غده کوچکی می باشد که در پایین مثانه قرار گرفته است، ادرار از طریق پیشابراه از مثانه به بیرون از بدن خارج می شود . غده پروستات در زیر مثانه و محل خروج ادرار قرار گرفته است که بروز هر مشکلی در این غده باعث اختلال در روند استخراج ادرار می شود . یکی از وظایف پروستات با وارد کردن فشار به قسمت ابتدایی پیشابراه کمک به خارج شدن ادرار می باشد . علاوه بر این ماده ای که توسط پروستات ترشح می شود به فعال نگه داشتن اسپرم ها کمک بسیار شایانی می کند . ماده ای که توسط پروستات ترشح می شود برای فعال باقی ماندن اسپرم ها بسیار ضروری می باشد و این مایع پیشابره را مرطوب و لغزنده نگه می دارد .

سرطان پروستات

علائم بیماری های پروستات

• اختلالات ادراری ( تکرر ادرار ، سوزش  در هنگام ادرار ، احساس درد در زمان ادرار و بند امدن ادار یا قطره قطره ادرار کردن )
  • مشاهده خون در ادرار
  • اختلال در فعایلت های جنسی
  • احساس درد در کمر و لگن

بیماری های پروستات

التهاب پروستات بیشتر در مردان جوان تا میانسال بروز پیدا می کند ، و علائم آن در افراد مختلف متفاوت است ، سوزش یا درد در زمان ادرار کردن از علائم بارز این بیماری است .

سرطان پروستات چیست؟

یکی از سرطان هایی که در مردان احتمال بروز آن بسیار زیاد است سرطان پروستات می باشد ، به رشد بدخیم سلول های پروستات ، سرطان پروستات گفته می شود. این سلول های بدخیم به طور آهسته و به آرامی شروع به رشد می کنند و در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد به بیرون از پروستات گسترش پیدا می کند . علائم و نشانه های این بیماری به شدت آن بستگی دارد ، عواملی که در بروز این سرطان تاثیر گذار است عبارتند از : سن بالای 65 سال ، رژیم غذایی نامناسب ،و عوامل ژنتیکی

پیشگیری از سرطان پروستات

انجام آزمایشات لازم ( آزمایش psa)  در مردان بالای 40 سال به منظور غربالگری این بیماری و پیشگیری از بروز آن بسیار توصیه می شود

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، مصرف برخی از مواد غذایی در پیشگیری و کاهش بروز این سرطان بسیار تاثیر گذار می باشد مانند : ویتامین D، سلنیوم ، چای سبز و سویا

به منظور جلوگیری از بروز سرطان پروستات مصرف برخی از مواد غذایی در مردان سنین بالا به هیچ عنوان توصیه نمی شود مانند مواد قندی  و چربیها به خصوص LDL یا همان چربی مضر.

بی اختیاری ادرار  و نازایی، پروستات