هیدروسل

بیضه دارای یک پوششی است که  به منظور نرم نگه داشتن بیضه بطور مدام یک مایع ترشح می کند و مایع ترشح شده از طریق ورید ها از بیضه خارج می شود در صورتی که تعادل مقدار مایع ترشح شده و خارج شدن این مایع ازطریق وریدها بر هم بخورد در اطراف بیضه مایع جمع می شود و سبب هیدروسل می شود.

هیدروسل در اکثر موارد بدون درد است در صورتی که در لمس بیضه توده سفتی را احساس کردید بایدمشکوک به سرطان بیضه شد در این حالت باید حتما به یک متخصص مراجعه نمایید دکتر تراب پرهیز متخصص کلیه و مجاری ادراری می توانند راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

هیدروسل

علل ایجاد هیدروسل

در اکثر موارد ایجاد هیدروسل علت خاصی ندارد اما عفونت بیضه، سرطان، وارد شدن ضربه به بیضه و جراحی واریکوسل در 10 در صد موارد می تواند موجب بروز این بیماری شود. در بعضی از افراد که مبتلا به بیماری های مثل نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و یا نارسایی کبد هستند احتمال بروز هیدروسل در این افراد افزایش می یابد در این افراد نمی توان با استفاده از جراحی هیدروسل را درمان کرد زیرا مایع در داخل پوست جمع شده است.

تشخیص هیدروسل

زمانی که تورمی را در کیسه بیضه خود احساس کردید حتما به یک متخصص مراجعه نمایید. تورم بیضه می تواند نشانه ای از عفونت بیضه، سرطان بیضه و فتق باشد.

یکی از روش های تشخیص این بیماری سونگرافی است، با استفاده از سونوگرافی بیضه، هیدروسل به راحتی تشخیص داده می شود همچنین با استفاده از این روش سایر موارد مثل فتق و سرطان بیضه قابل تشخیص است.

درمان هیدروسل

موثر ترین روش درمان هیدروسل جراحی است. خالی کردن آب دور بیضه توسط سرنگ روش درمانی موثری نیست زیرا با استفاده ازاین روش درمانی بعد از گذشت مدتی مجددا دوره بیضه آب جمع می شود و خطر بروز عفونت افزایش می یابد. هیدوسل به موقع باید درمان شود زیرا با گذشت زمان هیدروسل موجب افزایش سایز بیضه و ظاهر نامناسب بیضه می شود. در جراحی هیدروسل خود کیسه بیضه دست نخورده باقی می ماند و آب دور بیضه خارج می شود.

نتیجه گیری

هیدروسل یک بیماری خوش خیم است که علت بروز این بیماری در 10 درصد موارد می تواند عفونت بیضه یا سرطان باشد. درصورتی که در هنگام لمس بیضه، قوام کیسه بیضه سفت باشد و یا هیدروسل به ناگهانی ایجاد شده باشد باید به سرطان بیضه مشکوک شد در این حالت باید بلافاصله به یک متخصص مراجعه نمایید. دکتر مریم تراب پرهیز متخصص کلیه و مجاری ادراری در این زمینه راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.  با استفاده از عمل جراحی هیدروسل که بسیار ساده و بی عارضه می باشد می توان قبل از اینکه اندازه بیضه بسیار بزرگ شود آن را درمان کرد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم با تشکر مدیریت سایت دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :