هیپوسپادیاس

در کودکانی که مبتلا به هیپوسپادیاس هستند محل قرار گیری  سوراخ مجرا پایین تر از حد طبیعی است و در برخی موارد انحنا در آلت به سمت پایین مشاهده می شود.

هیپوسپادیاس

جراحی هیپوسپادیاس

کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند نباید ختنه شود زیرا به منظور ترمیم از پوست آن استفاده می شود . این جراحی باید توسط یک اورولوژیست با تجربه کافی در جراحی هیپوسپادیاس انجام شود تا بهترین نتیجه از این جراحی دریافت شود. هدف از جراحی هیپوسپادیاس اصلاح محل قرار گیری مجرا در نوک آلت است . بهترین سن جراحی هیپوسپادیاس 18 تا 6 ماهگی است ممکن است بعد از جراحی نیاز به ترمیم باشد . جراحی هیپوسپادیاس با بی هوشی عمومی انجام می شود و مدت زمان این جراحی بینی 1.5 تا 3 ساعت است. بعد ازانجام این جراحی کودک باید به مدت یک تا دو هفته از سوند استفاده کند.

اقدامات لازم پس از جراحی هیپوسپادیاس

در این دوران همکاری والدین کمک شایانی در بهبودی می کند . در دوران نقاهت والدین باید اقداماتی را انجام دهند و تا زمان برطرف نشدن التهاب آلت از پوشک کردن نوزاد باید خوداری شود. رعایت بهداشت نوزاد در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است  و شست و شوی مرتب زخم با سرم نمکی باید بطور مرتب انجام شود. خوردن آب آناناس بعد از جراحی توصیه می شود همچنین به منظور جلوگیری از بروز عفونت مصرف آنتی بیوتیک تا 5 روز پس از کشیدن کاتر باید ادامه داشته باشد . ممکن است بعد از جراحی هیپوسپادیاس ترشحات خونی ادامه داشته باشد که موقتی است و با گذشت زمان برطرف می شود.

باید توجه نمایید که کیسه ادرار پایین تر از کودک باشد و کاتر خم نشود تا  ادرار خارج شود در صورت دفع نشدن ادرار  کودک بی قراری می کند و در این حالت ممکن است ادرار از اطراف سوند خارج شود که در این صورت اختلالاتی در روند ترمیم زخم ایجاد می شود. کیسه ادرار هر 3 تا 6 ساعت باید تخلیه شود .

به منظور کاهش درد استامینوفن به شکل شربت یا شیاف تجویز می شود که باید بطور مرتب مصرف شود .

عوارض جراحی

بعد از جراحی هیپوسپادیاس ممکن است غوارضی مانند خونریزی، کبودی ، عفونت و ورم ایجاد شود که این عوارض خود به خود برطرف می شود .

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از این جراحی ایجاد شود تجمع خون در یک محل است ( هماتوم  ) که نیاز به تخلیه ندارد و خود به خود جذب می شود . ممکن است بعد از جراحی هیپوسپادیاس عوارض بی هوشی مانند استفراغ، سردرد، منگی و ناخوشی ایجاد شود که معمولا این عوارض کوتاه مدت و موقتی هستند و بعد از گذشت مدتی از بین می روند.

همچنین ممکن است بعد از این جراحی عوارض جدی مانند فیستول مجرا ( خارج شدن ادرار از محلی علاوه بر نوک مجرا ) و تنگی نوک مجرا مشاهده شود . برای انجام جراحی هیپوسپادیاس باید در انتخاب جراح خود دقت نمایید دکتر میریم تراب پرهیز متخصص کلیه و مجاری ادراری با انجام جراحی، مشکل هیپوسپادیاس را برطرف می نماید از طریق راه های ارتباطی زیر می توانید مشاوره های لازم را دریافت نمایید.