واریکوسل گرید 2

آیا واریکوسل گرید 2 بیماری به حساب می آید؟ در صورت درمان نکردن این عارضه، عوارض جانبی حادی به همراه دارد؟

به بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه (اسکروتوم) بیماری واریکوسل می گویند. اسکروتوم کیسه پوستی افتاده ای است که دو بیضه در داخل آن قرار گرفته است. واریکوسل مانند وریدهای واریسی می باشد که امکان دارد در پاها نیز رخ دهد.

یکی از رایج ترین بیماری در آقایان بیماری واریکوسل می باشد که ممکن است افراد زیادی به این عارضه دچار شوند و تاثیر مستقیم بر ناباروری آنان بگذارد. این بیماری به کاهش تولید اسپرم و کیفیت آن منجر می شود. اما ممکن است که بر تولید اسپرم یا مایع منی هیچ گونه تاثیر منفی نگذارد.

علائم واریکوسل گرید 2

این عارضه هیچ گونه علائم خاصی به همراه ندارد و به ندرت درد ایجاد می نماید و ممکن است که در طول روز با انجام برخی از فعالیت ها بدتر نیز شود. اما در صورت دراز کشیدن و خوابیدن به پشت درد کاهش پیدا می کند. امکان دارد در طول زمان این پروسه بزرگ تر و برجسته تراز قبل شود.

واریکوسل-گرید-2

علل واریکوسل گرید 2

یکی از اعضایی که خون را به بیضه ها منتقل می کند، طناب اسپرماتیکی است که‌ حاوی  خون می باشد و وازدفران یا وازکتومی را به همراه می آورد.

شبکه پامپینیفرم قسمتی از وریدهای درون اسکروتوم می باشد که روی بیضه‌ها قرار گرفته است. این شبکه به استخراج خون از بیضه ها می پردازد.

بزرگ و برجسته شدن وریدها غالبا در حین بلوغ در فرد ایجاد می شود.

علت بسیاری از واریکوسل ها نامعلوم می باشد اما پزشکان و متخصصان بر این عقیده اند  که دریچه‌های غیرطبیعی درون وریدها مانع جریان خون نرمال در آن ها می‌شوند و پس زدن خون، به گشاد شدن وریدها می گراید. یکی دیگر از علل می تواند توموری باشد که بر ورید اسپرماتیک فشار می‌آورد.

واریکوسل گرید 2 را بهتر است با انجام جراحی برطرف کرد. برای این منظور خانم دکتر مریم تراب پرهیز تجربه و تبحر کامل را در این زمینه دارا می باشد.

واریکوسل گرید 2 اغلب در ناحیه بیضه ای چپ ایجاد می شود که ناشی از موقعیت ورید بیضه ای چپ است.

رخداد این پروسه در یک بیضه، بر تولید اسپرم در هر دو بیضه تاثیر مستقیم می گذارد.

تشخیص واریکوسل گرید 2

چون این بیماری اغلب در حین ارزیابی ناباروری یا معاینه روتین نمایان می شود، پس هیچ گونه علامت و نشانه ای در فرد ایجاد نمی کند و فقط اورولوژ قادر است که این بیماری را تشخیص دهد. اما اگر در اسکروتوم احساس فشار یا درد به وجود آید حتما باید به اورولوژ مراجعه شود و درمان را آغاز نماید.

در بررسی روتین توسط پزشک معالج، ممکن است توده غیرطبیعی کلاف شکلی در بالای بیضه وجود داشته باشد که پزشک با لمس کردنش وجود این بیماری را تشخیص دهد. برخی از بیماران این توده را به صورت کیسه‌ای از کرم احساس می کنند. چنانچه این توده بزرگ باشد، پزشک معالج در حین ایستاده بودند می‌تواند آن را لمس نماید و مشاهده کند.

اگر واریکوسل کوچک باشد و با معاینه دست قابل تشخیص نباشد، پزشک معالج از بیمار می خواهد که چند ثانیه نفس عمیق بکشد و به پایین فشار ایجاد کند (مانور والسالوا یا همان حبس نفس)

عوارض جانبی واریکوسل گرید 2

• تحلیل رفتن (آتروفی) بیضه
  • اختلال و ناهنجاری در عملکرد دریچه‌های وریدها
  • انباشته شدن خون در بیضه‌ها
  • ایجاد فشاربر وریدها
  • قرارگیری در معرض سموم درون خون
  • ناباروری
  • سرد شدن خون در شریان بیضه
  • افزایش درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم
  • عدم تولید اسپرم
  • مسدود کردن جریان عادی خون

درمان واریکوسل گرید 2

وجود واریکوسل در مردانی که نیاز به باروری ندارند، مشکلی ایجاد نمی نماید اما در صورتی که این عارضه باعث درد یا تحلیل‌ رفتگی بیضه‌ها شود، نیاز است که درمان واریکوسل با جراحی صورت گیرد. درمان واریکوسل گرید 2 با هدف بستن وریدهای مخدوش و هدایت جریان خون به وریدهای نرمال می باشد.

درمان واریکوسل با جراحی باز، جراحی از طریق لاپاراسکوپی، بستن ورید با بالون یا فنر از راه پوست (آمبولیزاسیون از راه پوست) صورت می گیرد. بهتر آن است که قبل از درمان واریکوسل به یک اورولوژیست متبحر مراجعه شود و در صورت تجویز اقدام به جراحی واریکوسل گرید 2 نمایید.

برخی دیگر از خدماتی که خانم دکتر تراب پرهیز جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری انجام می دهند :