اینستاگرام

واریکوسل

راهنمای جامع انتخاب بهترین درمانگر واریکوسل

آنچه می خوانید...

باروری و مشکلات نازایی امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده است و برای آن دلایل بسیاری از جمله شرایط محیطی، تغذیه نا مناسب و .. وجود دارد. ناباروری در بین آقایان همانقدر مهم است که برای بانوان اهمیت دارد. عمده این موارد قابل درمان بوده و در صورت درمان به موقع کاملا برطرف می شوند. واریکوسل یکی از این موارد است. این مشکل در بین آقایان شایع شده و باید آگاه باشند واریکوسل می تواند باعث ناباروری آن ها شود. مهم بودن این موضوع ما را بر آن داشت تا اطلاعات کوچکی در این زمینه ارائه دهیم و در گرم تر شدن کانون خانواده شما را یاری دهیم.

واریکوسل

واریکوسل چیست؟

شاید بارها اسم واریس را شنیده باشید افرادی که از سیاه شدن رگ های خود احساس ناراحتی می کنند. واریکوسل چیزی مشابه واریس است و سیاهرگ های موجود در بیضه متورم می شود این سیاهرگ ها در قسمت انتهایی طناب اسپرم مشاهده می شوند. طناب اسپرم شامل مجاری وازو دفران و شریان بیضه است این قسمت وظیقه انتقال اسپرم و خون به بیضه هستند.

واریکوسل سیاهرگی را که به آن pampiniform plexus می گویند، تحت تاثیر قرار می دهد. این رگ وظیفه خنگ کردن خون قبل از رسیدن به اسپرم ها است زیرا اسپرم ها در دمای معادل 34.5 درجه سلسیوس تکثیر می شوند که دمای بدن با 37 درجه سلسیوس برای آن مناسب نیست. حال واریکوسل می تواند باعث تداخل در این روند خنک کننده باشد و از تولید اسپرم های با کیفیت جلوگیری نماید. به این خاطر باید روند درمانی به موقع انجام شود در غیر این صورت به باروری فرد آسیب وارد می کند.

جراحی واریکوسل چیست؟

سه روش جراحی برای درمان واریکوسل وجود دارد. آن ها هستند:

1. جراحی باز
  2. رویکرد میکرو جراحی
  3. جراحی لاپاراسکوپی
    صرف نظر از روش جراحی ، یک برش و بخیه ایجاد می شود و نوعی بیهوشی مورد نیاز است.

چه موقع برای واریکوسل به پزشک مراجعه کنیم؟

واریکوسل درد زیادی به همراه ندارد و ممکن است درد های مبهمی هنگام ایستادن و یا فعالیت ایجاد شود که به مرور زمان بیشتر می شود . حال توصیه می شود در صورت مشاهده علائم زیر حتما به اورولوژیست خوب مراجعه نمایید.

• ایجاد توده در بیضه ها
  • تغییر در ظاهر و سایز بیضه ها
  • ایجاد تورم
  • سیاهرگ های بزرگ و پیچیده روی بیضه ها
  • مشکل ناباروری بدون دلیل

علت بروز واریکوسل

برای علت ایجاد واریکوسل دلایل متفاوتی ذکر می شود. اگر جریان خونی که در بین بیضه ها در حرکت است کند باشد، احتمال جمع شدن خون در رگ وجود دارد. یا دریچه های داخل رگ ها عملکرد مناسب را نداشته باشند. دلایل دیگری مانند رگ های خونی مرتبط بین بیضه ها و قلب نیز وجود دارد که تشخیص علت درست آن به عهده اورولوژیست است و بعد از معاینه دقیق ذکر می شود.

چرا واریکوسل ایجاد می شود؟

دستگاه تولید مثل مردان مشابه اندام تناسلی زنان حساس است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در این دستگاه ورید هایی وجود دارند که باعث چرخش خون در بیضه می شوند. حال اگر رگ هایی دورن آن از عبور جریان خون جلوگیری کنند، این رگ ها بزرگتر می شوند تا شرایط را برای جریان خون مساعد کنند که باعث بزرگ شدن رگ ها می گردد. این رگ ها مانند رگ های واریسی شده و مانع از پایین آمدن دمای بیضه ها می شوند. دمای بالای بیضه ها باعث از بین روفتن اسپرم های مفید خواهد شد.

تشخیص بیماری واریکوسل

واریکوسل این بیماری خاموش که بسیاری از مردان از وجود این بیماری در خود با خبر نیستند، عموماعلائم مشهودی ندارد و هشدار فاحشی برای خود قائل نیست. اما باید بدانید حدود 10 تا 15 درصد از مردان به این مشکل دچار می شوند. اما بر طبق تحقیقات برخی علائم از وجود واریکوسل خبر می دهند که در ادامه به بخشی از آن می پردازیم.

آمادگی برای جراحی واریکوسل

صرف نظر از روش جراحی که استفاده می شود، برخی از کارهای اساسی وجود دارد که هر مردی باید قبل از انجام عمل جراحی انجام دهد. آمادگی واقعا از روز قبل از عمل شروع می شود. در زیر برخی از کارهایی که ممکن است از شما خواسته شود آورده شده است.

شب قبل از عمل ممکن است نیاز به تراشیدن ناحیه کشاله ران خود، از جمله کیسه بیضه و قاعده آلت تناسلی داشته باشید. شما این کار را شب قبل انجام می دهید تا از تحریک پوست در روز جراحی جلوگیری کنید.
بعد از نیمه شب غذا نخورید جراح شما همچنین ممکن است یک روز قبل از جراحی رژیم غذایی شما را محدود کند و حتی می تواند برای مایعات محدودیت ایجاد کند.
صبح دوش بگیرید یا حمام کنید و ناحیه جراحی را بشویید. صابون ملایم توصیه می شود تا پوست شما تحریک نشود.
پیش از این در مورد داروها از پزشک خود بپرسید، به ویژه اگر از داروهای دیابتی یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. داروهای خود را طبق دستور جراح خود مصرف کنید. داروهای خاصی را که پزشک برای جراحی تجویز کرده است مصرف کنید.
از شخصی بخواهید که شما را به بیمارستان یا مرکز سرپایی همراه کند ، شما را به خانه بیاورد و یک شب بعد از آن با شما بماند. شما نوعی بیهوشی خواهید داشت، بنابراین باید تصمیم بگیرید که بعد از جراحی رانندگی نکنید. شما باید برنامه ریزی کنید که بقیه روز بعد از عمل در رختخواب بمانید.

در حین عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

شما در روز جراحی خود به بیمارستان یا مرکز سرپایی مراجعه می کنید. شما تبدیل به لباس جراحی می شوید و پرستاران یک سری سوالات مربوط به سابقه پزشکی و جراحی شما را از شما می پرسند. در مورد نوع بیهوشی مورد استفاده بحث خواهد شد. آنها ممکن است به شما داروهایی بدهند که باعث خواب آلودگی شما می شود.

جراح قبل از انجام هرگونه بیهوشی ، روش شما را برای شما توضیح می دهد.

جراحی حدود چهار ساعت به طول می انجامد. در اتاق عمل، جراح برشی در شکم یا کشاله ران شما ایجاد می کند. جراحی باز نیاز به یک برش 1 اینچی دارد در حالی که جراحی های میکروسکوپی یا لاپاراسکوپی شامل یک برش (یا برش) کوچکتر می شود.

در روش های باز و میکرو جراحی، وریدهای ناکارآمد با استفاده از گیره یا بستن رگ ها بسته می شوند. با جراحی لاپاراسکوپی ، جراح لوله های نازک را از طریق یک برش کوچکتر دیگر وارد ناحیه می کند. این لوله ها برای معرفی یک دوربین ویژه به بدن شما به منظور پیدا کردن و تجسم وریدهای ناکارآمد و جراح قادر به بستن یا بستن رگ های واریسی استفاده می شود.

بعد از عمل جراحی چه کنیم؟

در بیشتر موارد شما را بعد از عمل جراحی به خانه می فرستند ، اما اگر عوارضی وجود داشته باشد ممکن است لازم باشد مدت زمان بیشتری در بیمارستان بمانید. پس از جراحی واریکوسل باید به توصیه های زیر پایبند باشید، از جمله:

بقیه روز جراحی و روز بعد را دراز بکشید یا دراز بکشید.
ممکن است برخیزید و برای استفاده از حمام و غذا خوردن قدم بزنید.
در صورت لزوم، در صورت تایید جراح ، از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
یک کیسه یخ را روی کیسه بیضه و برش قرار دهید. این کار باید به مدت 20 دقیقه از هر ساعتی که بیدار هستید انجام شود.
هنگام نشستن، کیسه بیضه را با یک بالش کوچک بالا بیاورید.
برای چند هفته از یک بند جک استفاده کنید.

علائم واریکوسل

در قسمت قبلی ذکر شد واریکوسل علائم مشخصی ندارد اما باید گفت علائمی در بین مردانی که واریکوسل دارند مشترک است باید به آن توجه بیشتری داشته باشند. مانند:

احساس درد و فشار در پوست بیضه

یکی از بیشه با دیگری متفاوت می شود به طور مثال بزرگ تر شده و سنگین تر می شود.

دردهایی که موقع ایستادن به وجود می آید و به محض دراز کشیدن از بین می رود.

دردی که با گم شدن محیط بیشتر می شود و همچنین در حین فعالیت سنگین احساس می شود.

برای آشنایی بیشتر با علائم واریکوسل می توانید ویدئو زیر را که توسط دکتر مریم تراب پرهیز متخصص اورولوژیست تهیه گردیده، مشاهده نمایید.

واریکوسل در مردان مسن

واریکوسل جزو بیماری هایی است که در سنین پایین و در نو جوانی مردان را درگیر می کند اما باید گفت در موارد نادر در بین مردان مسن نیز مشاهده شده است. این مشکل به خاطر گرفته شدن یکی از رگ های بزرگ شکمی ایجاد می شود و عموما بعد از گذر از 40 سال مشاهده می شود.

درمان بیماری واریکوسل

واریکوسل می تواند بدون مشکل باشد و فرد به طور طبیعی به زندگی ادامه بدهد. اما اگر واریکوسل باعث درد و فشار و یا ناباروری در مردان شود باید برای درمان آن اقدام شود. درمان واریکوسل روش های مختلفی دارد و در صورت نیاز و تشخیص بهترین جراح واریکوسل در شهر محل زندگی تان، انجام جراحی بلامانع است. اگر فرد به علت واریکوسل دچار ناباروری شود می توان با استفاده از جراحی ، تعداد اسپرم های مفید را بهبود بخشید و ان را یکی از روش های درمان ناباروری محسوب کرد.

روش درمانی واریکوسل متفاوت است و معمولا در افرادی که درد دارند و یا دچار مشکلات ناباروری با واریکوسل هستند، عمل جراحی انجام می شود که از موثرترین درمان برای این بیماری است. واریکوسل به سه درجه بندی، گرید 1، گرید 2 و واریکوسل گرید 3 تقسیم بندی می شوند.

جراحی هایی که برای درمان واریکوسل ارائه می شوند عبارتند از:

• واریکوسلکتومی
  • جراحی لاپاراسکوپیک
  • آمبولیزاسیون پوستی

هزینه جراحی واریکوسل

جراحی های عنوان شده هر کدام روش های متفاوتی دارند و هزینه های اعلام شده برای هر مورد فرق می کند . برای انجام جراحی ، حتما بعد از معاینه از نوع روش انتخابی و هزینه مورد نظر از پزشک خود جویا شوید.

بیماری واریکوسل شاید در ابتدا بدون خطر باشد و چون ممکن است بدون درد باشد، جدی گرفته نشود. اما عوارض واریکوسل می تواند در دراز مدت مهم تلقی شود. در نتیجه بهتر است علائمی را مشاهده نموده اید از متخصص و جراح مجاری ادراری مشورت بگیرید.

دکتر مریم تراب پرهیز

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادرار
پس از گذراندن پزشکی عمومی و با توجه به نبودن پزشک ارولوژی خانم در مناطق مختلف کشور ، در رشته ارولوژی تخصص گرفتم. همزمان استخدام شرکت نفت شده و در مناطق مختلف و محروم جنوب خدمت کردم. جهت رفاه حال بیماران خانم ، دوره های تکمیلی در رشته بی اختیاری خانم ها و روشهای نوین درمان بی اختیاری را در فرانسه تحت نظر دکتر پاسکال و در ایتالیا تحت نظر دکتر آلتونا گذراندم.